Onbeschrijflijke achtbaan

Silvia van Gimst 25 januari 2022
Op 8 februari 2011 verandert het leven van Titia volledig. Ze is net verhuisd maar de vermoeidheid die ze daar in eerste instantie aan koppelt gaat maar niet weg. Ze zit al een tijd niet lekker in haar vel en heeft pijn onder de borststreek. Met een fysiotherapeut werkt ze aan haar conditie en start met ademhalingsoefeningen. Het mag allemaal niet baten en Titia voelt zich met de dag slechter. Op 8 februari krijgt ze de uitslag. Ze heeft borstkanker. De onbeschrijflijke achtbaan van onderzoeken en behandelingen gaat van start. Natuurlijk is het ook nog het geestelijke aspect. Wat doet zo’n diagnose werkelijk met je? In Geef niet op! Met een dosis geluk opnieuw beginnen vertelt Titia Muizelaar onomwonden hoe ze deze tijd ervaren heeft, hoe ze er weer bovenop kwam en waar ze afleiding in zocht.

Verhelderend taalgebruik

In dit verhaal neemt Titia geen blad voor de mond. In recht toe recht aan taalgebruik zegt ze waar het op staat en doet ze het proces van haar ziekte uit de doeken. Dit taalgebruik is erg verhelderend. De nuchterheid waarmee Titia haar verhaal verteld maakt dat het, hoe zwaar het onderwerp ook is, geen beproeving wordt. Je vliegt dan ook door het boek heen.

Een bijzonder project ter afleiding

De vastberadenheid waarmee ze haar ziekte te lijf gaat is bewonderenswaardig al is het overduidelijk dat het Titia niet is aan komen waaien. Het is erg hartverwarmend om te lezen dat ze tijdens de behandelperiode veel steun had aan haar familie en vrienden. Om niet in negativiteit te willen blijven hangen besluit ze in de geschiedenis van haar woonhuis te duiken en al snel blijkt dat de geschiedenis van Hoorn Titia in de ban krijgt. Haar journalistieke bloed komt boven en dit blijkt een welkome afleiding in turbulente tijden te zijn. Het verhaal van “Neeltje” wordt een bijzonder mooie laag in dit aangrijpende verhaal. Over “Neeltje” zegt Titia als haar project is afgerond: ‘Ze heeft mij op een bijzondere manier geholpen, om mijn gedachten ergens ander op te richten dan op mijn ziek zijn en om mij aan te passen aan de toekomst.’

Goededoelenboek

Na een diep dal klimt Titia weer op. Je kunt als lezer niets minder dan bewondering hebben voor de kracht waarmee deze vrouw doorgaat en weigert op te geven. Haar uitgevallen haar groeit terug aan en ze onderneemt tochtjes naar zee. Ze ervaart echter een tegenslag als er nog een tumor wordt ontdekt. Gelukkig is deze nog klein dus zijn ze er op tijd bij. Na de bevrijdende uitslag deelt Titia nog een aantal levenslessen met ons. Al met al een boek waard om gelezen te worden, een deel van de opbrengst gaat naar KWF Borstkanker. Een mooi gebaar.

Aanraders!

Titia bracht in 2016 de spannende roman “What goes around Comes Around” uit en in 2019 het eveneens spannende verhaal “Postzegelaffaire”. Deze boeken beveel ik van harte aan!

Meer recensies van Silvia van Gimst