Geloofwaardige thriller van topklasse

Silvia van Gimst 05 januari 2021
In het tweede avontuur van Jean-Pierre, journalist bij de Vakkrant, denkt deze oude bekende met zijn vrienden van een welverdiende vakantie te gaan genieten in de Caraïben. Niets is minder waar. Binnen onafzienbare tijd bevindt Jean-Pierre zich in de schimmige wereld van corruptie, geld en macht.

Na zijn avonturen die beschreven werden in Dossier Doel komt het leven van Jean-Pierre niet bepaald in een rustig vaarwater. Waar zijn leven, en dat van zijn vrienden, in Dossier Doel al gevaar liep wordt het er in Dossier Europa, verscheurd door geld niet bepaald beter op. Weet deze koppige doorzetter samen met zijn trouwe club vrienden te achterhalen wat er zoal speelt in een onderwereld waar de brave burger niets van weet? Welke waarheden liggen ten grondslag aan bepaalde complottheorieën en welk nieuws is betrouwbaar en welk nieuws niet? Deze onderwerpen komen allemaal aan bod in deze thriller van Sonn Franken. Maakt deze nieuwste thriller de verwachtingen waar?

Een lust voor het leesbrein
Dossier Europa maakt een vliegende start. De hoofdpersoon Jean-Pierre is inmiddels een goede vriend van de lezer geworden en heeft sympathie gewekt door zijn rol in Dossier Doel. Een doorzetter met een trouwe schare vrienden. De thuisbasis is ook hier weer Bergen op Zoom wat een fijn dicht bij huis gevoel geeft. Na alle uitstapjes is het café van Jos de veilige haven waar plannen worden gesmeed en een pint wordt gedronken.

Terug naar de vliegende start. Dossier Europa is in een vlot tempo geschreven en hoewel het een flink formaat boek is vlieg je er doorheen. De prettige, zachte schrijfstijl van Sonn Franken maakt dat het lezen van deze thriller een feest is. Verrassende woordkeuzes en de Vlaamse inslag soms zijn een lust voor het leesbrein.

Actueel en verontrustend
Dit verhaal zit goed vol, er gebeurt veel maar het blijft overzichtelijk. Geen hak op de tak toestanden, wel veel namen maar ook dat is goed te behappen. Overigens staan deze namen achter in het boek opgesomd voor degenen die het niet bij kunnen benen. Sonn Franken durft ook een aantal onpopulaire beslissingen te nemen, verrassend en tevens bewonderenswaardig. Hier en daar word je ook even op het verkeerde been gezet. Het verhaal zit goed in elkaar, is actueel en daarom ook wel een beetje verontrustend.

Yay or nay?
Het is overigens niet noodzakelijk om eerst Dossier Doel te lezen maar aan te raden is het wel. Zo raakt de lezer bekend met onze hoofdpersonen waardoor ze in Dossier Europa oude bekenden lijken. Alle argumenten op een rij maken Dossier Europa, verscheurd door geld een echte must-read, een pageturner, hoe je het ook wilt noemen. Geloofwaardig, spannend, verontrustend, intrigerend en jammer dat er een eind aan komt. Hopelijk kan Sonn Franken nog wat avonturen voor onze Jean-Pierre uit zijn mouw schudden. Zitten we daarop te wachten? Ja, daar zitten we op te wachten!

Meer recensies van Silvia van Gimst