Een veelomvattend en absoluut prachtig, historisch verhaal

De Vietnamoorlog die drie decennia duurde was een tragisch conflict die wereldwijd tot grote verdeeldheid zorgde. Max Hastings doet in Vietnam uitgebreid verslag van militaire operaties die tekenend waren voor deze oorlog. Ook minder bekende gebeurtenissen passeren de revue. Max Hastings, die als journalist persoonlijk verslag deed van de oorlog, beschrijft situaties vanuit verschillende oogpunten. Het is een historisch, veelomvattend werk geworden waar je als lezer eventjes voor moet gaan zitten.

Uit de inleiding blijkt dat de Vietnamoorlog niet in een paar bladzijden samen te vatten is, althans niet voor Max Hastings. Deze Britse journalist heeft er inmiddels een vijftigjarige carrière opzitten. Hij werkte voor de Daily Telegraph en de Evening Standard en schreef verschillende boeken. De Vietnamoorlog maakte hij van dichtbij mee. Hij is een gepassioneerd schrijver die de lezer iets wil vertellen en gebeurtenissen vanuit verschillende perspectieven bekijkt.

Bij de Vietnamoorlog waren veel partijen betrokken. Iedereen had zo zijn eigen agenda wat al direct voor veel verdeeldheid zorgde. We beginnen het boek bij de geschiedenis van Vietnam. Van een ogenschijnlijk onbelangrijk detail tot hoe Vietnam en zijn bewoners nu eigenlijk in deze verschrikkelijke oorlog belandden. De kolonisatie, hongersnood en de rol die Frankrijk hierin speelde. Hoewel de lokale bevolking in eerste instantie zwak lijkt, komt het er als snel op neer dat de Vietnamese bevolking er een is om rekening mee te houden. Ook wordt al direct duidelijk dat West en Oost lijnrecht tegenover elkaar staan als het gaat om cultuur, opvattingen en mentaliteit.

Het verhaal is van meet af aan complex omdat de verschillende namen je om de oren vliegen en het soms lastig is ze allemaal uit elkaar te houden. Eerst Frankrijk, daarna mengen de Verenigde Staten zich in het geheel en laten we China ook niet vergeten.

Hoe complex het verhaal ook is, de schrijfstijl is zeer toegankelijk waardoor het geen crime is om dit boek te lezen. Je krijgt als lezer veel nieuwe inzichten en hoe goed je ook op de hoogte bent van de Vietnamoorlog, je zult toch iets nieuws ontdekken.

Het verhaal is opvallende persoonlijk. Dit zal komen door de bevlogenheid van Max Hastings die jarenlang verschillende oorlogen op de voet heeft gevolgd en heeft beleefd. Neem de tijd voor dit boek en laat de inhoudtop je inwerken. De bestempeling die dit boek in de media krijgt, is niet overdreven. Het is een veelomvattend en absoluut prachtig, historisch verhaal.

Meer recensies van Silvia van Gimst