Originele, fleurige minibiografieën

Silvia van Gimst 10 november 2019

In de serie Vrouwen met lef gaat de lezer in deel een en twee in vogelvlucht door de levens van de wereldberoemde Coco Chanel en kunstenares Frida Kahlo. Deze fleurige boekjes, die zijn versierd met kleurrijke illustraties, zijn korte biografieën die de levens van twee bijzondere vrouwen optekenen. Coco Chanel en Frida Kahlo waren dames die het leven niet cadeau kregen. Hun levens kenden pieken en dalen, maar zij maakten een onuitwisbare indruk door hun eigen pad te gaan. Deze minibiografieën zijn een beknopt verslag van deze bijzondere vrouwen.

‘Lachen en jezelf overgeven, licht te zijn, is een teken van kracht.’ – Frida Kahlo

De boekjes hebben een handzaam, vierkant formaat. In een gouden frame staat bij ieder boekje de naam van de dame waar het om draait, omgeven door een kleurrijke illustratie van Nina Cosford. Ze hebben door deze beeldende cover een grote aantrekkingskracht. Leuk om direct ter hand te nemen en door de mooie illustraties te bladeren. Uitermate geschikt voor lezers die niet meteen een forse biografie willen nemen, maar in eerste instantie vooral informatie zoeken over een bekendheid, een ‘vrouw met lef’.

Daardoor kunnen deze boekjes ook fungeren als een opmaat, om je als lezer meer in de betreffende persoon te verdiepen. Spreken deze boekjes de lezer aan, kan hij of zij ervoor kiezen om een uitgebreidere biografie te gaan lezen. Ook tieners zouden met deze reeks goed uit de voeten kunnen, of ze kunnen dienen als leuk cadeautje voor degenen die niet veel lezen. Overigens doet een eerste indruk wellicht vermoeden dat ze geschikt zijn voor kinderen, wat niet het geval is; daarvoor is de schrijfstijl van deze biografieën te volwassen.

‘Ik ben geen heldin, maar ik heb ervoor gekozen de persoon te worden die ik wilde zijn.’ – Coco Chanel, 1946

De biografische geschiedenis zelf wordt simpel, rechttoe rechtaan uit de doeken gedaan. Er wordt niet diep ingegaan op details, maar de lezer wordt langs de belangrijkste punten uit het leven van deze vrouwen geleid. Hier en daar zijn een aantal inspirerende quotes van hen opgenomen, wat erg goed werkt. Achterin de boekjes vindt de lezer een korte verantwoording en dankbetuiging, waar een aantal voorbeelden aangereikt worden voor andere biografieën van de desbetreffende hoofdpersoon. Duidelijk is dat de ene bekendheid de andere nog niet is; Coco Chanel is geen eenvoudig onderwerp, zoals de schrijfster opmerkt. Verslagen van haar leven verschillen sterk van elkaar.

Hopelijk verschijnen in deze serie meer boekjes over vrouwen met lef, dat maakt de serie sterk en het is erg leuk om ze als reeks te verzamelen. Korte biografieën met mooie, bijpassende illustraties die geschikt zijn om vaker dan eens door te bladeren.

‘Dit ben ik nou eenmaal. Heb je het begrepen? Mooi, ik ben ook het tegenovergestelde van al die dingen.’ – Coco Chanel

Meer recensies van Silvia van Gimst