Een mooi, spannend, emotioneel en indrukwekkend verhaal

Silvia van Gimst 13 augustus 2019
In Gerechtigheid maakt de lezer kennis met Daisy Guldemondt die samen met haar beste vriendin Femke een ongelofelijke ontdekking doet. Al het geld van de wereld doet je verleden niet verdwijnen maar iemand een lesje leren is kan geen kwaad, toch? Daisy wil gerechtigheid voor degenen die haar hebben gemaakt tot wat ze is en voor de meeste van hen loopt het dan ook niet goed af. Wat is Daisy geworden, kan ze überhaupt nog iemand vertrouwen en is ze echt zo afgestompt als Femke beweerd? Tijdens haar leven wordt Daisy niet bepaald gespaard en ook moet ze haar kijk op haar overleden zusje, die ze altijd op handen heeft gedraagt, bijstellen. Welke keuzes maak je in het leven en hoe ga je om met je verleden? Laat je dingen rusten of rust je juist niet tot de laatste steen boven is en iedereen heeft geboet?

Je vraagt je af welke kant Gerechtigheid uitgaat. Schrijver, Mark van Dijk, laat dit in het begin nog even in het midden. Is de hoofdpersoon Daisy een teer zieltje dat alleen maar verkeerde beslissingen neemt, geboren is voor het ongeluk en vooral zichzelf erg zielig vindt? In het begin lijkt het die kant op te gaan maar vergis je niet. Binnen afzienbare tijd ontpopt ze zich samen met haar vriendin Femke als een soort Katwijkse Ma Baker die met behulp van haar vergaarde fortuin doeltreffend met het verleden afrekent.

Een beetje over de top? Misschien, maar vermakelijk en spannend is het wel. Sarcasme en onderkoelde humor maken ook hun opwachting dus gezapig en zoetsappig wordt het niet. Je vraagt je als lezer af wat de dames na een afgerond project nu weer van plan zijn. Het geheel bevat een goede dosis Hollywoodachtige praktijken, zeg nu zelf, wie rouwt er om de dood van een verkrachter die op ingenieuze wijze wordt weggewerkt? Als het zusje van Daisy in beeld komt, Kirsten, verandert de sfeer van het verhaal en wordt het geheel nog persoonlijker, grimmiger.
Deel I is een mooi afgerond geheel waar de schrijver het bij had kunnen laten, maar wacht, er is nog een Deel II. We duiken in het verleden van Daisy. Een verschrikkelijke jeugd die zo ontzettend realistisch wordt beschreven dat je je afvraagt of het geheel (auto)biografisch is. De afkeer die je als lezer voor het merendeel van de beschreven personages krijgt voel je tot op de zolen van je schoenen.

De schrijver werkt prachtig naar een climax toe en even denk je als lezer dat het geheel met een, toch wel, tegenvallend cliché eindigt, maar niets is minder waar. Duizendpoot Mark van Dijk die we kennen van Kwade Geest en De prinses die haar kroontje kwijtraakte zet hier een kanjer van een roman neer, waar je als lezer wel van onder de indruk moet zijn. Gerechtigheid is een mooi, spannend, emotioneel en indrukwekkend verhaal wat de moeite waard is om te lezen!

Meer recensies van Silvia van Gimst