Doodvonnis

Silvie Leest 27 maart 2024
In Wenen verdwijnt de tienjarige Clara spoorloos. Een jaar later verschijnt ze volledig getraumatiseerd weer, aan de nabijgelegen rand van het bos. Haar hele rug is volgetatoeëerd met motieven uit Dantes Inferno – en ze spreekt geen woord.

Intussen leert de Nederlandse profiler Maarten S. Sneijder zijn studenten aan de politieacademie over onopgeloste moordzaken. Zijn beste leerling, Sabine Nemez, ontdekt een verband tussen verschillende zaken.

Het werk van deze geraffineerde moordenaar blijkt echter nog lang niet voorbij. Het spoor leidt naar Wenen – waar de kleine Clara de enige is die de moordenaar ooit heeft gezien...

'Doodvonnis' is het tweede deel van de serie met Nemez en Sneijder in de hoofdrol en ook deze keer begint het verhaal weer met een interessante en mysterieuze inleiding, namelijk de terugkeer van de verdwenen Clara. Haar volledige rug staat onder de tatoeages en iedereen vraagt zich af waar ze een heel jaar is geweest.

Ondertussen lees je ook weer over de ontwikkelingen tussen Nemez en Sneijder. Sneijder geeft les aan zijn studenten en hier gaat een groot deel van het verhaal ook over. Het is interessant om te lezen wat er allemaal bij verschillende moordzaken komt kijken aan lesstof.

Vervolgens lees je dan over de verbanden die Sabine Nemez legt. Ook lees je over haar privé issues en dit was natuurlijk ook weer interessant. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik van hoofdpersonage Sneijder moet denken overigens, het is een zeer interessant type, haha.

Verder vond ik dit deel goed opgebouwd, maar toch miste ik misschien bepaalde spanning, iets dat ik in het eerste deel wat meer ondervond. Dit boek telt trouwens ook maar liefst 560 pagina's, dus de opbouw is daardoor ook wat trager.

De verschillende moordzaken waren zeker weer heel boeiend, maar voor mij had er toch wat meer tempo (en dus meer spanning) in mogen zitten. Niet dat dit deel onaardig is, zeker niet! Maar ik vergelijk het even met het voorgaande deel.

Natuurlijk hoop ik dat er weer een vervolg mag komen, want hier kijk ik zeker weer naar uit!

Ik wil @awbrunathrillers heel erg bedanken voor het recensie-exemplaar!

Beoordeling: 3,5 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest