De nacht van het vuur

Silvie Leest 28 april 2024
Ann Lindell heeft ontslag heeft genomen bij de afdeling Geweldsdelictenn in Uppsala en is een nieuwe carrière begonnen als kaasmaker in het afgelegen Rasbo. Dan belt een onbekende man Lindells voormalige kantoor en staat erop haar te spreken. Hij zegt dat zij "de enige is die luistert" en voegt eraan toe dat "er iemand dood kan gaan".

Voordat de boodschap Lindell bereikt, sterft er een vrouw in de brand die een oude school in Rasbo volledig in as legt. Het gebouw wordt gebruikt om politieke en oorlogsvluchtelingen te huisvesten. Hoewel de onderzoekers geen sluitend bewijs vinden, is men het erover eens dat het brandstichting was. Lindell voelt zich tot de zaak aangetrokken, zelfs als ze het doelwit is van een onbekende vijand, die een opengesneden dode das in haar bed achterlaat...

'De nacht van het vuur' is het elfde deel van de serie met Ann Lindell in de hoofdrol. Ik had nog geen enkel voorgaand deel gelezen, dus ik was benieuwd of het verhaal mij zou gaan bevallen.

Het duurde een hele tijd voordat ik een beetje in het verhaal zat. Nu weet ik niet zeker of dit door de schrijfstijl kwam, of omdat ik misschien voorgaande informatie over de verschillende personages miste. Ook moet ik zeggen dat ik het verhaal redelijk traag op gang vond komen.

De flaptekst sprak mij enorm aan, maar ik moet eerlijk zijn: dit verhaal viel mij toch een klein beetje tegen. Ik denk dat ik er gewoon meer van had verwacht. Overigens heb ik geen vergelijkingsmateriaal, aangezien dit het eerste deel was dat ik van deze serie las.

Ik weet dan ook niet of dit gewoon net even een minder deel is, of dat de hele serie redelijk traag is. Het is ook allemaal best gedetailleerd en uitgebreid beschreven, dus daar moet je ook maar net van houden.

Voor mij stopt het in ieder geval om deze serie verder te lezen, sorry uitgeverij. Maar ik wil @uitgeverijdegeus natuurlijk heel erg bedanken voor het recensie-exemplaar.
Hopelijk een volgende keer beter!

Laat je overigens absoluut niet door mijn recensie tegenhouden hè, het blijft tenslotte een kwestie van smaak.

Beoordeling: 2,5 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest