Het spel van de ziel

Silvie Leest 16 februari 2024
New York, 2011. Een vijftienjarig meisje wordt gekruisigd ­aan­getroffen in een buitenwijk. Miren Triggs, een onderzoeks­journalist voor de Manhattan Press, krijgt onverwachts een vreemde envelop met daarin een polaroid van een andere tiener, gekneveld en geboeid, met enkel het onderschrift: Gina Pebbels, 2002.

Miren Triggs en haar voormalige hoogleraar journalistiek, Jim Schmoer, volgen het spoor van het meisje op de foto terwijl ze de New Yorkse kruisiging onderzoeken. Zo komen ze binnen in een religieus instituut vol geheimen. Miren en Jim moeten antwoorden zien te krijgen op drie raadselachtige vragen: wat is er gebeurd met Gina, wie stuurde de polaroid en, de belangrijkste: zijn de twee verhalen met elkaar verbonden?

'Het spel van de ziel' is het tweede deel van de Miren Triggs serie, maar het is ook prima als losstaand deel te lezen.

Deze keer begint het met een zeer spannend hoofdstuk. Vervolgens maak je een sprongetje naar drie dagen eerder. Je leest dan vanuit drie verschillende personages, waaronder die van Miren zelf. De afwisseling van personages is heel erg prettig.

Al gauw lees je over de polaroid en de moord. Dus er spelen zich vrijwel meteen twee dingen tegelijk af. En dan zit je ook nog met dat spannende eerste hoofdstuk. Genoeg zaken die dus interessant en mysterieus zijn. Houden ze allemaal verband met elkaar?

Miren raakt heel erg betrokken bij deze gebeurtenissen en het loopt langzaam uit de hand. Ook lees je weer wat meer over haarzelf. Over de andere twee personages kom je ook weer wat meer te weten. Het zijn bekenden uit het vorige deel, en ook zij ontwikkelen zich verder in dit vervolg.

Ja, er wordt wel verwezen naar het vorige deel, maar dit is niet heel storend als je bepaalde informatie mist. Ook moet ik meteen toegeven dat ik dit deel véél beter vond dan 'De zaak Templeton'. Dit boek vond ik veel sneller op gang komen en ook zat er voor mij meer spanning in.

De uiteindelijke ontknoping zag ik niet aankomen, dus dat zijn ook weer pluspunten.

'Het spel van de ziel' zou ik dan ook zeker op je leeslijst toevoegen!

Ik wil @boekerij heel erg bedanken voor dit recensie-exemplaar!

Beoordeling: 4,0 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest