IJzige val

Silvie Leest 02 april 2024
Vlak voordat de telefoon gaat droomt Isak onrustig over zijn jeugd in Småland: over vogels, de zee en de ogen van zijn zusje Klara. Zij is samen met hun moeder omgekomen toen hun ouderlijk huis afbrandde. Sinds de brand heeft Isak zijn vader Fredrik, inmiddels een bekende kunstenaar, niet meer gezien.

En nu belt zijn vader hem plotseling op. Zijn stem klinkt dringend als hij vraagt of Isak langs wil komen. Isak twijfelt. Maar als Fredrik vertelt dat hij stervende is én hem een grote som geld aanbiedt, kan hij moeilijk weerstand bieden.

Eenmaal aangekomen op Götland vertoont Fredriks façade al snel scheuren. Wat betekenen die houten sculpturen van oude goden? Wie is die vrouw met lege ogen die overal opduikt? De hereniging tussen vader en zoon verandert langzaam in een psychologisch spel waarin de grens tussen realiteit en nachtmerrie vervaagt: een spel op leven en dood…

'IJzige Val' lees je vanuit hoofdpersonage Isak. Het wordt al snel duidelijk dat hij in het verleden iets heel heftigs heeft meegemaakt en dat de band met zijn vader alles behalve goed is.

Op een dag neemt zijn vader weer contact met hem op en je leest over de struggles die dit bij Isak oproept. Moet hij wel of niet naar zijn vader? Uiteindelijk besluit hij toch te gaan, maar of dit nu een verstandige keuze was? Er gebeuren namelijk vreemde dingen in het huis van zijn vader.

Dit verhaal wordt niet heel erg spannend en ik zou het meer als een psychologische thriller omschrijven. De relatie tussen vader en zoon vond ik heel erg interessant om te lezen. Sommige stukken geven toch een beetje een 'spooky vibe' en ik vroeg mij af welke richting dit verhaal op zou gaan. Heden en verleden wisselen elkaar overigens steeds af.

De schrijfstijl van Ulf is wederom ontzettend fijn. Ik was al helemaal weg van 'Het hoge Noorden' en ook deze nieuwe thriller is weer ontzettend interessant! Ik vloog dan ook door het verhaal heen en ik denk dat ik toch wel kan zeggen dat ik 'fan' ben van deze auteur. Hopelijk verschijnt er snel weer nieuw werk van hem!

Ik wil @boekerij / @bestofthrillers dan ook supererg bedanken voor deze geweldige boekenpost!

Beoordeling: 4,0 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest