Illusie

Silvie Leest 07 mei 2024
Het is december in Stockholm en de Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd. Tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Het skelet blijkt afkomstig te zijn van een hooggeplaatste financier.

Het team van politie-inspecteur Mina Dabiri wordt nog steeds gekweld door het traumatische incident van afgelopen zomer – dat eindigde in de dood van een collega – en roept de hulp in van mentalist Vincent Walder om te helpen met de zaak. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

'Illusie' is het laatste deel van de trilogie met Mina en Vincent in de hoofdrol en ook deze keer begint het verhaal weer erg goed.
Bovenaan het eerste hoofdstuk staat 'Nog veertien dagen' en zo tel je langzaam af. De inleiding zorgde ervoor dat ik heel erg graag verder wilde lezen.

Er komen verschillende personages aan bod en natuurlijk lees je ook weer heel veel over Vincent, Mina en hun onderlinge relatie met elkaar. Ook komen de dreigingen van de Zweedse minister van Justitie aan bod én lees je cursief gedrukte teksten over een nog onbekend personage.

De spanning is zeker voelbaar, maar... het tempo was soms toch een beetje te traag. Ook dit derde deel is een dikkerdje en telt maar liefst 542 bladzijdes, hierdoor was het misschien voor mij soms wat langdradig. Tegelijkertijd was het natuurlijk ook weer interessant, want wat gaat er gebeuren na die veertien dagen?

De afwisseling in personages was ook fijn, net zoals de korte hoofdstukken. En ik kan dan ook wel zeggen dat 'Illusie' een mooie afsluiter is van deze trilogie. Misschien niet het beste deel, maar zeker de moeite waard!

Verder wil ik natuurlijk @uitgeverijthb heel erg bedanken voor het recensie-exemplaar!

Beoordeling: 3,5 ⭐️

Meer recensies van Silvie Leest