Je bent prachtig

SimoneGJ 15 februari 2024
Je bent prachtig - Ann Napolitano

Op 12 maart verschijnt deze roman, maar ik had het geluk dat ik al een vooruitexemplaar mocht ontvangen voor de leesclub van @ilonaslevenbijls Ik vind het altijd erg leuk om met leesclubs mee te doen en ook bij dit boek vond ik het weer echt een toegevoegde waarde, omdat ik door de opmerkingen van anderen soms weer heel anders tegen dingen aan ben gaan kijken.

William is een lange jongen/man, zijn ouders hebben hem emotioneel verwaarloosd en dat heeft William enorm gevormd tot wie hij is. Basketbal is heel belangrijk in zijn leven. Het is hetgeen wat hem plezier geeft en waar hij gewaardeerd wordt om wie hij is en wat hij kan. Dan ontmoet hij Julia Padavano en ze krijgen een relatie. Julia en haar 3 zussen zijn heel hecht en William hoort al snel bij de familie, maar de mentale worsteling waar William doorheengaat en waar niemand echt wat van weet zal al hun levens op zijn kop zetten.

Dit verhaal speelt zich af tussen 1960 en 2008. Je leest vanuit verschillende personages, waardoor je van verschillende kanten zicht krijgt op dezelfde situatie. Soms overlappen de stukken deels, soms sluiten ze aan en soms zit er tijd tussen. Regelmatig bladerde ik daarom bij een nieuw hoofdstuk terug om te kijken hoe die zich wat betreft de tijd verhoudt met het vorige hoofdstuk. Dat, en de schrijfstijl waar ik erg aan moest wennen, maakten dat ik in het begin het gevoel had maar weinig 'grip' te krijgen op dit verhaal, maar naarmate het verhaal vorderde begon ik het steeds beter te begrijpen en daarmee ook mooier te vinden.

Het is een verhaal met thema's als familie, vriendschap, (gebrek aan) liefde, mentale gezondheid, zelfontwikkeling en (generatie)trauma's en hoe daarmee om te gaan. Daardoor is het echt een boek om de tijd en rust voor te nemen om te lezen. Doordat je de personages een groot deel van hun leven volgt krijg je heel mooi inzicht in hun leven en ontwikkelingen. Ik denk dat dit voor mij een verhaal is wat ik echt nog een keer moet lezen om het nog beter te begrijpen. Zeker een aanrader als je houdt van romans waarbij familie centraal staat en het niet erg vindt dat er wat 'zwaardere' thema's aan bod komen.

Meer recensies van SimoneGJ