leest lekker vlot weg

Sissybaltissen 20 maart 2020
voor de groep boeken toer,lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers mocht ik dit boek lezen en recenseren
De troostende broeder
Wilhemina Schoonhoven

Het boek gaat over de broeders van Sint Geertruid in zuid-Limburg en het gezin van de bakker.
De broeders leven in een klein groepje en brouwen trappisten bier. Broeder Gerardus vindt op een bepaald moment dat 2 meisjes uit het dorp moeten komen om te poetsen en de gordijnen te vervangen. Hij wil het wat vrolijker. Bij de bakker vraagt hij Willemijn en Marieke om te helpen. Het gezin van de bakker heeft aan het eind van de oorlog 2 ernstige dingen meegemaakt. De moeder is niet teruggekomen uit de oorlog en Marieke is verkracht op de laatste dag van de oorlog. Vader is getrouwd met moeder Fenna, maar Marieke kan het voorval niet vergeten, ze wil niets meer van mannen weten. Maar als de vriendelijke Gerardus hen vraagt om te komen helpen stemmen ze toe. Willemijn stopt na een paar dagen maar Marieke blijft.

ik vindt het boek vlot geschreven en het leest lekker weg .
Als Limburgse was ik heel nieuwsgierig naar dit boek en vond het leuk om te lezen voor tussendoor ik lees normaal een heel ander genre maar nogmaals dit was een leuk uitstapje.
Voor mij had het wel nog fijner lezen geleken als het boek op wat meer waarheden zou berusten dat je echt het gevoel krijgt alsof het zo gebeurd kon zijn zeg maar.
zoek je een leuke historische roman dan is het zeker aan te raden dit boek eens te lezen.

Meer recensies van Sissybaltissen