Actueel en meeslepend

Soraya Latten 11 juni 2020
Nederland wordt bedreigt door een snel verspreidende mysterieuze bacteriële infectieziekte. Al snel wordt door de overheid het bericht naar buiten gebracht dat huisdieren dit virus verspreiden. Het houden van huisdieren wordt verboden, ook als een jonge laborant Warner Rosenboom met een heel andere conclusie komt. Al snel worden mensen vermist, huisdieren gedood en leven mensen in constante angst. Meerdere personen, waaronder Arjen Terlinden, wiens ex-vriendin Sophie Duval één van de felle voorstanders van de nieuwe wet, en de dakloze Lisette Jaring, besluiten te vluchten en zich, samen met hun huisdieren, aan te sluiten bij het verzet. Maar of dit een verstandig besluit was?

“‘Het lijkt wel oorlog.’ Hij legde het mesje neer en greep naar het glas wat Li voor hem had gevuld. ‘Het is oorlog. Alleen is het geheel onduidelijk wie de vijand is,’ zei Li”

Suzanna Esther bedacht in 2017 al de opzet van 2020 Kamp Alpha en besloot in augustus 2019, na aansporing van haar proeflezers, het korte verhaal om te zetten tot een volwaardig boek, wat in 2020 angstaanjagend dicht bij de realiteit ligt.
Mede door de actualiteit van het onderwerp is het boek nog spannender. Dit wordt versterkt door de meeslepend en vlotte schrijfstijl van Suzanna. Je vliegt echt door het verhaal heen.

Het boek wisselt tussen verschillende personages waardoor het verhaal van alle kanten wordt belicht. De emotionele kant van de dierhouders, de kant van de voorstanders van de wet en de technische kant van de wetenschap. Hierdoor krijg je een helder beeld van de situatie die zich afspeelt en de gedachtegang van de verschillende partijen. Dit helpt je om je nog beter in te leven in wat hen bezighoudt en zorgt er zelfs voor dat de lezer die zelf dieren heeft kan meevoelen met degene die bang zijn geworden voor alle dieren.

Wat logischerwijs in het boek is verwerkt maar voor mij niet echt meerwaarde had was het personage van Warner Rosenboom, zijn personage was veel op de achtergrond en kwam ,als hij aanbod was, met zoveel technische informatie dat het, voor mijn gevoel, net teveel was. Maar dit is in het verhaal zo’n klein aspect dat het vrijwel niets van het leesplezier afhaalt. Naar mijn gevoel is hij vooral in een eventueel vervolg van groot belang.

Het boek zit vol met verschillende twist waardoor je steeds op een verkeerd been wordt gezet naar wat de afloop is. Dit is op zo’n wijze in het verhaal verwerkt dat het wel realistisch blijft en de lezer daardoor alleen maar wil blijven doorlezen.
Het verhaal heeft echter een open einde, wat ervoor zorgt dat je misschien zelf al wat dingen kan invullen of bedenken, maar vooral neigt naar een vervolg waarin we meer te weten komen over de toekomst van Nederland en alle huisdieren.

Suzanna Esther is auteur, columnist en kunstenaar. Ze debuteerde in 2017 met haar boek Wervelstof, dit boek is gebaseerd is op haar eigen ervaringen. In 2018 volgde haar eerste thriller De stem.2020 Kamp Alpha – de pest meester is haar derde boek.

Meer recensies van Soraya Latten