Spannend en meeslepend

Soraya Latten 09 oktober 2020
Ondanks de jarenlange ervaring van rechercheur Lianne Bloemen staat ze op non-actief door het onrechtmatig verkregen bewijs waardoor de seriemoordenaar Faro werd opgepakt. Maar dan wordt er een lugubere vondst gedaan. Iemand heeft de lichaamsdelen van vijf verschillende personen verbonden om één lijk te vormen. Lianne haar hulp wordt ingeroepen en ze ontdekt al snel een patroon: alle vijf de slachtoffers waren proefpersonen voor nieuwe medicijnen. Lianne gaat undercover niet alleen om erachter te komen wie achter de moorden zit maar ook om te ontsnappen aan Faro die op vrije voeten is gekomen en uit is op wraak. Kan Lianne zichzelf redden en het winnen van twee seriemoordenaars?

“hij had werkelijk over elk scenario nagedacht en vervolgens de details geëlimineerd die naar zijn identiteit konden leiden. Niet dat hij de illusie had dat ze hem nooit zouden pakken, alleen was dit nog niet het goede tijdstip. Er was nog zoveel werk te doen.”

Spannend, intrigerend en meeslepend. Drie woorden die het boek De puzzelaar perfect omschrijven. Je verveelt je geen moment tijdens het lezen van de twee delen van dit boek en bent continu alert op wat er gaat gebeuren, dit zorgt ervoor dat je vanaf bladzijde één op het puntje van je stoel zit en je maar moeilijk kan stoppen met lezen.
Mijn eerste gedachte was dat ik een boek van een Scandinavische schrijver zou lezen, al vond ik de naam Lianne Bloemen dan niet echt passen. Uiteindelijk bleek het boek zich af te spelen op Nederlandse bodem. Fantastisch om te zien hoeveel goede Nederlandse auteurs we hebben.

Het verhaal wordt geschreven vanuit verschillende perspectieven. Natuurlijk lezen we voornamelijk mee met Lianne maar ook haar collega Thomas van Aaken en de puzzelaar zelf komen aan bod waardoor je als lezer een volledig beeld hebt van de verschillende situaties die zich in het boek afspelen. Al vrij snel in het boek kom je erachter wie erachter de nieuwe moorden zit en waar ik dit in eerste plaats niet echt begreep werd al snel duidelijk waarom de schrijver hiervoor heeft gekozen. Je leert hierdoor veel meer over de gedachtegang van de moordenaar en de zoektocht wordt nog spannender omdat je als lezer al zoveel over hem weet.

De puzzelaar is een absolute aanrader om in je digitale boekenkast te hebben staan. Wel is het aan te raden om beide delen direct achter elkaar te lezen ze zijn namelijk pas dan een afgesloten verhaal. Deel 1 stopt hierdoor ook met een enorme cliffhanger waardoor je direct door wil lezen in deel 2.

Meer recensies van Soraya Latten