Een intens verhaal wat zowel hartverwarmend als hartbrekend is

Soraya Latten 28 september 2020
Savarana Termeer is door haar zware adoptieverleden een kwetsbare vrouw geworden die in een slechte relatie beland en dat bijna met de dood moet bekopen. Door op dit duistere moment haar leven onder de loep te nemen neemt ze een levens veranderend besluit waardoor ze al een tijd gelukkig en succesvol in het leven staat.
Dan ontmoet ze Gunter, hij lijkt in de eerste plaats anders dan haar vorige partners maar dan blijkt ook hij trekjes te hebben die haar doodsbang maken.
Kan ze op tijd ontkomen of is ze al te verstrikt in zijn web.

Wauw wat een boek. Boeken over mishandeling binnen relaties zijn vrijwel altijd boeken die ik persoonlijk heftig vind om te lezen, niet alleen omdat een gewelddadige relatie verschrikkelijk is maar ook omdat ik alleen maar heel hard wil schreeuwen ‘Ga bij hem weg!’ en ik het soms gewoon moeilijk vind als de persoon blijft.
Maar dankzij Aloka begrijp ik het.. Ze beschrijft in haar boek Solovlucht hoe een gewelddadige relatie zich ontwikkelt en hoe liefdevol de man, geldt uiteraard ook voor vrouwen die hun partner mishandelen, in het begin is en hoe hij je eerst al in pakt door je bijvoorbeeld af te sluiten van de buitenwereld. Doordat Aloka deze relatie van begin tot het einde vertelt leer je echt hoe iemand zo diep in een relatie zit dat die persoon er zelfs als de dood dreigt haast niet uit kan stappen.

Door de intense en beeldende schrijfstijl van Aloka voel je ook echt de emoties van de personages in het boek, vooral natuurlijk die van Savarana maar ook van de mensen die dichtbij haar staan waardoor je een volledig beeld krijgt van de situatie maar wel door de ogen van Savarana. Mede hierdoor werd het boek van bijna 400 pagina’s binnen een dag verslonden. Stoppen met lezen kwam niet eens in mij op.

Het raakte me heel erg om te zien hoe Savarana als jong meisje in verschillende nare situaties terecht kwam en beslissingen moest maken die een jong meisje nooit zou moeten hoeven te maken. Dit zorgde voor een brok in mijn keel en een stiekeme traan in mijn ogen.
Om dan ook de rest van haar leven te kunnen volgen is zowel hartverwarmend als hartverscheurend en maakt dat je vrijwel elke emotie die je bezit voelt voorbij komen tijdens het lezen van dit indrukwekkende verhaal.

Zoals wel blijkt ben ik ontzettend onder de indruk van Aloka haar boek en ga ik ook zeker haar eerdere boeken lezen, want al zijn die half zo goed als deze dan nog zullen ze absoluut het lezen waard zijn.

Aloka Liefrink is geboren in Kerala en geadopteerd door een Vlaams-Nederlands echtpaar. Ze heeft op dit moment acht boeken op haar naam staan waarvan Solovlucht haar nieuwste is. Het boek Onderhuids, welke ze schreef met Luc Deflo, werd een bestseller.

Meer recensies van Soraya Latten