Een nieuwe aanval van de schimmen dreigt de Quatra Vloot en Orelia, Arran, Cormak en Vesper zullen beslissingen moeten nemen die hun leven voorgoed zullen veranderen. Orelia krijgt de kans om de oorlog voor eens en altijd te stoppen en heeft haar vrienden daar hard bij nodig, maar of zij haar nog vertrouwen?

“Ze wisten het echt niet, dacht Orelia. Haar verwarring veranderde in ongeloof. Gedurende haar eerste week op de Academie had ze ontdekt dat de cadetten in de waan verkeerden dat de Sylvanen en niet de Quatranen als eerste hadden aangevallen. Maar ze had zich niet gerealiseerd hoe wijd verspreid die leugen was. Zelfs de officieren met de hoogste rang in de Quatra Vloot leken de waarheid niet te kennen.”

Dit tweede en laatste deel van de Light Years serie begint direct waar deel 1 geëindigd is en wat zijn we blij dat deze boeken door zo’n leuke uitgeverij zijn uitgebracht want voordat het boek begint vertelt Myrthe, uitgeefdirecteur van Blossom Books, nog even waar we in boek 1 gebleven waren zodat je direct, zonder teruglezen, kan beginnen met dit spannende tweede deel.

Kass Morgan switcht ook in dit boek per hoofdstuk van personage zodat je meer leert over hoe de persoon in kwestie tegen de situatie aankijkt. Dit zorgt er op sommige momenten wel voor dat je een bepaalde situatie meerdere keren beleeft maar steeds vanuit een ander standpunt. Toch is dit op geen enkel moment irritant omdat ondanks de personage naast de situatie ook verder gaat met zijn werkzaamheden en zijn gevoelens en gedachten anders zijn dan hoe de andere persoon erover denkt. Door dit te doen creëert Kass Morgan levensechte personages en zorgt ze dat de lezer echt een band kan krijgen met alle 4 de hoofdpersonages.

“‘Doe niet zo naïef. Zonder de dreiging van de Schimmen zal de Federatie iets anders moeten vinden waar de Tridianen bang voor zijn. Dat is de manier waarop de regering en de vloot hun macht in stand houden: ze creëren een vijand en overtuigen mensen er dan van dat zij de enigen zijn die hen kunnen beschermen.’”

Waar we in deel 1 veelal de problemen zagen die de Schimmen, Sylvanen, veroorzaakte, krijgen we in deel 2 een uniek kijkje bij de Quatranen en hun aandeel in de oorlog die al zolang gaande is. Wat is alles wel zoals Arran, Vesper en Cormak dachten? Of spreekt Orelia al tijden de waarheid en zit het verhaal anders in elkaar dan iedereen in eerste instantie dacht. Deze kwestie beheerst, mede met de relaties tussen de leerlingen, voornamelijk het boek en zorgt ervoor dat je heel wat nieuwe dingen leert over o.a. de Academie en de Quatra Vloot.

Kass Morgan schrijft op zo’n levendige en beeldende manier dat je het gevoel hebt alsof je zelf op de Quatra Vloot zit. Er zitten de nodige twists in het verhaal en ook de spanning is op de momenten dat het moet op een goede manier aanwezig, zonder dat het nep overkomt. Niet voor niets dus dat dit tweede deel absoluut 5 sterren waard is.

Kass Morgan is werkzaam bij een uitgeverij waarbij de boeken redigeert. Daarnaast schreef ze al meerdere boeken. Het bekendst is haar boekenreeks De 100 waarin 100 criminele jongeren moeten kijken of er alweer leven mogelijk is op aarde. Deze serie werd al omgezet tot een tv serie voordat het geheel geschreven was.

Reacties op: Geweldig einde van deze serie

Supernova - Kass Morgan