Indrukwekkend maar met veel losse eindjes

Stef Smulders 25 december 2019 Auteur
5 sterren voor de geschiedenis , 3 voor de manier waarop het verteld wordt. Met alle respect voor alle research die de auteur verricht heeft. Er zijn veel te veel onnodige losse eindjes waar de kritische lezer net niet de informatie krijgt die hij nodig heeft. Dit gaat van het verhaal over Gerrit Kastein die bij zijn arrestatie opeens twee pistolen blijkt te hebben (terwijl de schrijfster er eerst een nummer van heeft gemaakt uit te leggen dat hij het pistool van een eerdere aanslag niet meer had en via via aan een nieuwe was gekomen, hoezo een tweede, welke dan, etc?) tot aan de mededeling dat het graf van Dirk Witte in 1971 al verwaarloosd moet zijn geweest. Hoezo 1971? Waarom dit jaartal? Ik kan het niet terugvinden. En zo kan ik wel honderd kanttekeningen plaatsen. Jammer want het is onnodig. De auteur heeft zich niet genoeg in de lezer weten te verplaatsen. Uiteraard kun je over deze details (maar zijn het dat wel? Inconsequenties tasten de geloofwaardigheid aan) heenlezen en dan is het een indrukwekkend boek, vooral de laatste hoofdstukken zijn gruwelijk, bijna niet te verteren.

Meer recensies van Stef Smulders