Historische roman over familie en fascisme

Stéfanie 07 november 2019
“Familie is wie zorgt voor elkaar” is de zin die als een rode draad door dit boek loopt dat zich afspeelt in de eerste helft van de 20e eeuw in twee werelddelen, het Italië en Little Italy in de VS. De twee vriendinnen Giulia Masca en Anita Leone verliezen elkaar om een man, maar vergeten elkaar nooit. Als Giulia erachter komt dat haar verloofde van haar beste vriendin houdt besluit ze om te vluchten naar de VS waar ze bij toeval Libero tegenkomt. Hij neemt haar en haar kind in huis en ze voeden Michael op als was hij de zijne. Ondertussen heerst in Italië de opkomst van het fascisme, de zwarthemden, de armoede en de oorlog.

Wat ik bijzonder vind aan dit boek is dat het de meeste familie-saga’s overstijgt door de gedetailleerdheid van de geschiedenis. De opkomst van het fascisme in Italië wordt beschreven vanuit het burgerperspectief, hoe een dorp wordt gespleten tussen fascisten en partizanen. Ook interessant is het klassenverschil tussen de markiezin Adelaide en de familie Leone die voor haar werkt en waar een onwaarschijnlijke vriendschap tussen ontstaat. Hierdoor geeft Romagnolo meer mee aan het boek dan enkel een familiegeschiedenis, haar achtergrond als historica zie je hierin terug.

Meer recensies van Stéfanie