Mooie Baskische thriller

Stéfanie 17 juli 2019

In ‘de stilte van de witte stad’ wordt een reeks moorden na twintig jaar weer hervat. Vitoria, de stad van de witte maagd, krijgt elke paar dagen te maken met twee doden omringt met heidense symboliek. Inspecteur Unai López de Ayala krijgt als expert op het gebied van profiling en seriemoordenaars de onaangename klus om samen met zijn partner Estíbaliz Ruiz de Guana achter de moordenaar aan te gaan.

Wat volgt is een interessante zoektocht naar een identieke tweeling, een verstoten kind en de moordenaar. Urturi (laten we haar achternaam maar even afkorten) heeft een mooi dubbel verhaal geschreven dat zich afwisselend in 1970 en 2016 afspeelt. Uiteraard heeft het verleden invloed op het heden en dat is natuurlijk leuk bedacht. Wel maakt ze nog een paar (beginners?)foutjes in het boek. Zo wordt er een te duidelijke verdachte neergezet, die het uiteraard niet gedaan heeft en is er wel erg veel drama in het leven van de hoofdpersonages. Laten we zeggen dat ze de getroebleerde gescheiden inspecteur zoals we die kennen van bijvoorbeeld Mankell, Nesbo en Nesser heeft overtroffen.

Waarom dit boek toch echt de moeite waard is om te lezen zijn de beschrijvingen van de omgeving en hoe ze de omgeving een prominente rol in het verhaal weet te geven. Ik krijg gelijk zin om rond te gaan reizen rondom Vitoria om te zien hoe het er in het echt uit ziet. Het is ook echt een ander soort thriller omdat het op een andere locatie speelt en dat is leuk. Daarom kijk ik ontzettend uit naar deel 2 en deel 3 van de trilogie, als het goed is komt het tweede deel in november uit.

Meer recensies van Stéfanie