Lezersrecensie
Macht, marketing en (afwezige) morele grenzen bij Facebook
Sarah Wynne-Williams, voormalig Director of Public Policy bij Facebook, werkte zeven jaar bij het bedrijf. In ‘Careless people’ neemt ze de lezer mee achter de schermen van het grootste socialemediabedrijf ter wereld.
boekomslag van Careless peopleZe laat zien hoe de oorspronkelijke, idealistische missie om “de wereld meer open en verbonden te maken” al snel werd overschaduwd door interne spanningen, politieke belangen en ethische dilemma’s.
Een hoopvolle missie
Wynne-Williams begon haar loopbaan in de publieke sector. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid was ze aanvankelijk enthousiast over de missie van Facebook, maar al snel groeide haar frustratie over de interne werkwijze. In haar boek beschrijft ze hoe commerciële belangen en snelle expansie structureel belangrijker werden gevonden dan (positieve) maatschappelijke impact. Deze fundamentele spanning vormt de rode draad door het boek.
Diplomatie, data en dominantie
Het boek biedt een zeldzame en soms onthullende blik op Facebooks internationale strategie. Zo beschrijft Wynne-Williams hoe het bedrijf staatsbezoeken organiseerde, diplomatieke banden probeerde op te bouwen en hoe deze pogingen vaak pijnlijk mislukten. Interessant is ook de poging om toegang te krijgen tot de Chinese markt tot aan het punt waarop Mark Zuckerberg Chinees leerde.
De top van Facebook: geen onschuldige toeschouwers
Ook de directie van Facebook wordt niet gespaard. Wynne-Williams schetst een cultuur van seksuele intimidatie, machtsmisbruik en rivaliteit. De werksfeer die ze beschrijft, vol intriges, woede-uitbarstingen en een schrijnend gebrek aan psychologische veiligheid, staat haaks op het zorgvuldig opgebouwde publieke imago van het bedrijf. Dit inzicht is niet alleen relevant voor wie Facebook volgt, maar ook voor wie meer wil begrijpen van hoe macht en groei de cultuur binnen techbedrijven beïnvloeden.
Facebook als PR-machine
Een van de belangrijkste inzichten uit Careless people is dat Facebook zich steeds minder als een technologisch bedrijf en steeds meer als een PR-organisatie gedroeg. Initiatieven zoals internet.org worden gepresenteerd als altruïstisch, maar blijken vooral gericht op marktaandeel. Ook Facebooks rol in politieke campagnes, zoals de verkiezing van Donald Trump, wordt scherp neergezet. Het boek laat zien hoe dun de grens is tussen innovatie en manipulatie wanneer gebruikersdata op grote schaal worden ingezet voor politieke en commerciële doelen.
De volledige review lees je hier:
https://www.emerce.nl/reviews/recensie-careless-people-macht-marketing-afwezige-morele-grenzen-facebook
boekomslag van Careless peopleZe laat zien hoe de oorspronkelijke, idealistische missie om “de wereld meer open en verbonden te maken” al snel werd overschaduwd door interne spanningen, politieke belangen en ethische dilemma’s.
Een hoopvolle missie
Wynne-Williams begon haar loopbaan in de publieke sector. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid was ze aanvankelijk enthousiast over de missie van Facebook, maar al snel groeide haar frustratie over de interne werkwijze. In haar boek beschrijft ze hoe commerciële belangen en snelle expansie structureel belangrijker werden gevonden dan (positieve) maatschappelijke impact. Deze fundamentele spanning vormt de rode draad door het boek.
Diplomatie, data en dominantie
Het boek biedt een zeldzame en soms onthullende blik op Facebooks internationale strategie. Zo beschrijft Wynne-Williams hoe het bedrijf staatsbezoeken organiseerde, diplomatieke banden probeerde op te bouwen en hoe deze pogingen vaak pijnlijk mislukten. Interessant is ook de poging om toegang te krijgen tot de Chinese markt tot aan het punt waarop Mark Zuckerberg Chinees leerde.
De top van Facebook: geen onschuldige toeschouwers
Ook de directie van Facebook wordt niet gespaard. Wynne-Williams schetst een cultuur van seksuele intimidatie, machtsmisbruik en rivaliteit. De werksfeer die ze beschrijft, vol intriges, woede-uitbarstingen en een schrijnend gebrek aan psychologische veiligheid, staat haaks op het zorgvuldig opgebouwde publieke imago van het bedrijf. Dit inzicht is niet alleen relevant voor wie Facebook volgt, maar ook voor wie meer wil begrijpen van hoe macht en groei de cultuur binnen techbedrijven beïnvloeden.
Facebook als PR-machine
Een van de belangrijkste inzichten uit Careless people is dat Facebook zich steeds minder als een technologisch bedrijf en steeds meer als een PR-organisatie gedroeg. Initiatieven zoals internet.org worden gepresenteerd als altruïstisch, maar blijken vooral gericht op marktaandeel. Ook Facebooks rol in politieke campagnes, zoals de verkiezing van Donald Trump, wordt scherp neergezet. Het boek laat zien hoe dun de grens is tussen innovatie en manipulatie wanneer gebruikersdata op grote schaal worden ingezet voor politieke en commerciële doelen.
De volledige review lees je hier:
https://www.emerce.nl/reviews/recensie-careless-people-macht-marketing-afwezige-morele-grenzen-facebook
1
Reageer op deze recensie