Meer dan 6,5 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Macht, marketing en (afwezige) morele grenzen bij Facebook

StephanMakatita 21 juni 2025
Sarah Wynne-Williams, voormalig Director of Public Policy bij Facebook, werkte zeven jaar bij het bedrijf. In ‘Careless people’ neemt ze de lezer mee achter de schermen van het grootste socialemediabedrijf ter wereld.

boekomslag van Careless peopleZe laat zien hoe de oorspronkelijke, idealistische missie om “de wereld meer open en verbonden te maken” al snel werd overschaduwd door interne spanningen, politieke belangen en ethische dilemma’s.

Een hoopvolle missie

Wynne-Williams begon haar loopbaan in de publieke sector. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid was ze aanvankelijk enthousiast over de missie van Facebook, maar al snel groeide haar frustratie over de interne werkwijze. In haar boek beschrijft ze hoe commerciële belangen en snelle expansie structureel belangrijker werden gevonden dan (positieve) maatschappelijke impact. Deze fundamentele spanning vormt de rode draad door het boek.

Diplomatie, data en dominantie

Het boek biedt een zeldzame en soms onthullende blik op Facebooks internationale strategie. Zo beschrijft Wynne-Williams hoe het bedrijf staatsbezoeken organiseerde, diplomatieke banden probeerde op te bouwen en hoe deze pogingen vaak pijnlijk mislukten. Interessant is ook de poging om toegang te krijgen tot de Chinese markt tot aan het punt waarop Mark Zuckerberg Chinees leerde.

De top van Facebook: geen onschuldige toeschouwers

Ook de directie van Facebook wordt niet gespaard. Wynne-Williams schetst een cultuur van seksuele intimidatie, machtsmisbruik en rivaliteit. De werksfeer die ze beschrijft, vol intriges, woede-uitbarstingen en een schrijnend gebrek aan psychologische veiligheid, staat haaks op het zorgvuldig opgebouwde publieke imago van het bedrijf. Dit inzicht is niet alleen relevant voor wie Facebook volgt, maar ook voor wie meer wil begrijpen van hoe macht en groei de cultuur binnen techbedrijven beïnvloeden.

Facebook als PR-machine

Een van de belangrijkste inzichten uit Careless people is dat Facebook zich steeds minder als een technologisch bedrijf en steeds meer als een PR-organisatie gedroeg. Initiatieven zoals internet.org worden gepresenteerd als altruïstisch, maar blijken vooral gericht op marktaandeel. Ook Facebooks rol in politieke campagnes, zoals de verkiezing van Donald Trump, wordt scherp neergezet. Het boek laat zien hoe dun de grens is tussen innovatie en manipulatie wanneer gebruikersdata op grote schaal worden ingezet voor politieke en commerciële doelen.

De volledige review lees je hier:
https://www.emerce.nl/reviews/recensie-careless-people-macht-marketing-afwezige-morele-grenzen-facebook

Reageer op deze recensie

Meer recensies van StephanMakatita

Gesponsord

Een sinister geheim bedreigt de bekendste Amerikaanse presidentsverkiezingen. De erfgenamen van A.C. Porter is de zesde winnaar van de Hebban Thrillerprijs

In een wrak voor de Texelse kust wordt een waardevolle trouwjurk gevonden. Het is aan archeologe Emilie om het verhaal achter de jurk te ontrafelen. Schrijf je nu in voor de Hebban Leesclub.

Mirjam van Biemen was acht jaar oud toen haar moeder een einde aan haar leven maakte in een psychiatrische inrichting. Twintig jaar later gaat Mirjam op zoek naar antwoorden. Schrijf je nu in voor de Hebban Leesclub.