The Expectation Effect - Book review (en wat jij hier als marketingexpert mee kan)

StephanMakatita 09 januari 2023
David onderbouwt in het 230 pagina’s tellende boek dat onze verwachtingen onze realiteit bepalen. Niet alleen die van ons, maar ook die van de mensen om ons heen. Hij doet dat goed met tal van voorbeelden die tot de verbeelding spreken. Schoonmakers van wie het uithoudingsvermogen groeide, doordat bij hun de verwachting was geschept dat ze fitter werden van de extensieve taken die ze uitvoerden. Of, een extremer voorbeeld: immigranten uit Laos die in hun slaap overleden omdat ze geloofden, zonder twijfel verwachtten, dat een boze geest ze ’s nachts zou doden. En waarschijnlijk ken je ook het nocebo-effect, het tegenovergestelde van het placebo-effect: als iemand je vertelt over de negatieve bijwerkingen van een medicijn is de kans dat jij die ervaart als je een (neppe) variant van het medicijn krijgt, veel groter. Onbewust worden die bijwerkingen immers al verwacht.

Het punt dat Robson overtuigend onderbouwt is dat de realiteit die wij morgen beleven het product is van de mindset die we vandaag hebben. Hij wil met zijn boek het verwachtingseffect uit de schaduw halen en aantonen dat het een fundamenteel aspect is van onze interacties met de werkelijkheid.

De hele recensie lees je hier:

Je beluistert hem hier op Spotify:

Meer recensies van StephanMakatita