Marketing 5.0 van Kotler: niet verrassend, wel verhelderend

StephanMakatita 28 april 2022
De kussens van mijn leesfauteuil had ik opgeschud, mijn kop thee stond te dampen op het tafeltje ernaast. Ik had er zin in: de nieuwe Kotler, ‘Marketing 5.0’. Dit is wat ik er van vond: niet verrassend, wel verhelderend. Als cijfer een dikke 8.

Hoewel de inhoud niet verraste, maakte deze marketingprominent mijn verwachtingen wederom waar. Philip Kotler wordt door de American Marketing Association ook wel de vader van de moderne marketing genoemd. Met een oeuvre van ruim 90 boeken is zo’n naam dik verdiend.

Waar gaat 5.0 over?
In 3.0 schreef Kotler over de spirituele voldoening die een merk kan geven. In Marketing 4.0, beschreef hij de transitie van traditionele marketing naar digitale marketing. In 5.0. brengt hij met co-auteurs Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan deze 2 ontwikkelingen samen. Ze beschrijven o.a. digitale ontwikkelingen, ‘Next Tech’, zoals Artificial Intelligence (A.I), robotica, sensortechnologie, Natuurlijke Taalverwerking (NLP), Virtual Reality (een mooi voorbeeld is de haptische handschoen van Meta), the Internet of Things en Blockchain.

Ook schetst het boek drie uitdagingen bij het vervullen van de ultieme klantbeleving:

De gehele recensie lees je hier:

Meer recensies van StephanMakatita