Eine Symphonie

Sterrezee 25 september 2019
Mijn vier sterren zijn er omdat het originele concept zo goed is uitgewerkt de vorm klopt en in mooie taal, evocatief geschreven is. Het is een gelaagd boek dat je zeker niet alleen als thriller zou moeten lezen.
Natuurlijk is de hoofdpersoon`vooral onsympathiek, doet hij perverse dingen (als het in werkelijkheid zou gebeurenzou ik het zeer afkeuren); maar dat is een onderdeel/consequentie van het uitgangspunt: . Grenouille is geboren zonder geweten. Als je het je erg aantrekt, het voor werkelijkheid houdt, dat er op deze manier leed aangedaan wordt bij mens en dier kun je het boekje misschien beter niet uitlezen. (stop na een paar paragrafen van deel drie).
Het is mooi dat nu eens de reuk een hoofdrol heeft het is gebruikt voor beschrijvingen, het concept en het plot. Het is uitgebreid èn 'geconcentreerd' 'uitgewerkt'. De veelheid aan geuren, of juist het bijna ontbreken ervan, niet, ijl of geconcentreerd aanwezig. In deel een wordt het verhaal het beste verteld. deel twee is ook nodig ter bezinning, afwisseling zodat je de eindspurt kunt bijhouden dat aan het begin wat lijkt op deel een. Geen vijf sterren omdat het hier en daar nog wat geconcentreerder had kunnen zijn, vooral in deel drie.

Losse aantekeningen:
De vorm: Een symfonie uit de vroegklassieken, dit klopt met de tijd.
deel 1- Parijs blz 1-115 -opgroeien, ontwikkelen - Schnell (allegro)
deel 2- Auvergne, Montpellier blz. 117-163 bezinning, ideevorming - Langsam (andante)
deel 3- Grasse blz 165- 249- verder werken aan en uitvoeren doel - Schnell (scherzo en presto - finale)
deel 4- blz 251- 255 epiloog

- Grenouille=kikker (associatie: glad, rondspringend maar kan zich ook heel onopvallend opstellen)
- ik dacht dat het boek veel ouder was, maar het is dus een moderne klassieker. 'Ein olfaktorische Geschichte'.
- Elke keer als Grenouille van 'baas' wisselt gaat die erna dood. (nee, niet direct door Grenouilles schuld)
- Een boek om zelf te hebben.
Nooit zo'n soort boek gelezen, qua mix, (schelmenroman(wel een slecht hart) en conceptuele fantasy- en ideeënroman ) opbouw. in setting midden 18e eeuw.
- Het boek is vooral in de personele vertellervorm gegoten, dat verandert even als er in Grasse veel moorden worden gepleegd, in de auctoriele vertelvorm. (als ik deze indeling goed begrepen heb). Ineens worden niet meer de daden en gedachten van Grenouille beschreven, maar wordt er verslag gedaan van wat er in de stad gebeurt.
- 24 maagden, 24maanden voor de 25e
- ik citeer 'Thorold' op LT: 'obviously intended at least in part as a grotesque parody of the Nietzschean Übermensch, a being who has risen above the delusions of morality and religion. And presumably the 18th century setting is supposed to bring in associations with the Marquis de Sade; we certainly get a lot of hints of the approaching death and destruction of the French revolution'. - opvallend dat Süsskind hierna geen roman meer heeft geschreven, was zijn doel bereikt? Denkt hij zichzelf niet meer te kunnen overtreffen?
- Citaat uit boek:
'Hij sloot zijn ogen en concentreerde zich op de geuren die hem vanuit het gebouw aan de andere kant toewaaiden. Daar waren de geuren van de vaten, azijn en wijn ende honderdvoudige zware geuren uit het magazijn, en de geur van de rijkdom die als fijn gouden zweet uit de muren transpireerde en tenslotte de geuren uit de tuin die aan de achterkant van het huis moest liggen. Het was niet makkelijk deze tere geurtoetsen uit de tuin op te vangen, want ze trokken slechts in smalle linten over de gevel van het huis heen omlaag door de straat. Grenouille onderscheidde magnolia's, hyacinten, peperboompjes en rododendron.. - maar er leek nog iets anders te zijn, iets moorddadigs lekkers, dat in deze tuin geurde, een geur zo exquis als hij in zijn leven nog niet - of toch, maar dan maar één keer - in zijn neus had gehad...Hij moest dichter bij deze geur komen.'

Meer recensies van Sterrezee