Verdriet, dankbaarheid en steun

Kim Stikkelbroeck 07 augustus 2019
De meeste mensen kennen helaas het verschrikkelijke verhaal van Anne Faber. Een meisje die ging fietste en nooit meer thuis aankwam.

Anne Faber verdween op een vrijdag avond in september nadat ze was gaan fietsen. Anne maakte vaker fietstochten en legde hierbij aardig lange afstanden af. Ze was van plan niet al te lang te gaan fietsen, maar was wel voorbereid op het weer dat naderde. Een flinke regenbui naderde Utrecht en omstreken.

De avond dat ze terug naar huis zou moeten zijn gefietst is ze nooit thuis aangekomen. Haar vriend maakte zich als eerst zorgen en daarna volgde al gauw de rest van de familie. Binnen no-time was de familie druk aan het bellen en zoeken naar Anne. Waar zou ze kunnen zijn?

Verdriet, dankbaarheid en steun

Met deze drie woorden wil ik het boek samenvatten. Het verhaal dat iedereen kent en waarmee iedereen mee heeft geleefd is verteld vanuit een andere kant dan de media. Het boek wordt verteld door de oom van Anne Faber, Hans Faber. Dit maakt dat het boek heel persoonlijk is en ik me vereerd voelde dat ik een kijkje mocht nemen in het verhaal van de familie.

In het verhaal wordt ook gezegd dat het lijkt of iedereen Anne kent, dat Anne van iedereen is. Eerlijk gezegd na alle nieuwsberichten toen voelde dat ook enigszins zo. Iedereen maakte zich zorgen om Anne. En iedereen vroeg zich af hoe dit ooit heeft kunnen gebeuren.

In het boek wordt ook heel mooi en duidelijk de kanten van de ouders en de familie en vrienden verteld. Eigenlijk hadden zij precies dezelfde vragen en wilde ze alles uitzoeken totdat ze antwoorden hadden.

Het boek is opgedeeld in drie stukken; de vermissing, het afscheid en de nasleep. Deze drie hoofdstukken laten op zulke mooie wijze zien hoeveel kracht een familie kan hebben en hoeveel liefde mensen in zich hebben.

Ik vond dit boek ontzettend heftig om te lezen, maar ook heel mooi. Het liet andere kanten van de zoektocht zien en vooral ook mooie kanten en dankbaarheid. Want dat is waar het uiteindelijk om draait bij deze familie, liefde en dankbaarheid, dat is voelbaar in het hele boek! Ik heb het boek gelezen met een lach en een traan

Meer recensies van Kim Stikkelbroeck