Twijfelgeval

Susanne 13 september 2023
Het verhaal op zich is leuk: Tess is een lieve meid, ze heeft haar studie geneeskunde onderbroken en werkt in een meubelzaak. Ze woont samen met haar vriend Vince. Dan is ze dik bevriend met haar neef Justin, een bakker, ze hebben als peuters in de box al samen gespeeld en zijn maatjes door dik en dun. Tess gaat in alles situaties uit van “ het goede van ieder mens”, ook heel lief, past bij haar karakter maar het is wel bijzonder naïef. Tess maakt in korte tijd een aantal vervelende dingen mee, ik zal niet spoilen. En daar begint het verhaal te wringen, want ze gedraagt zich in meerdere opzichten - met name financieel- zó naïef , ja gewoon dom, dat het ongeloofwaardig is. Ze strooit met geld rond, ze raakt onmiddellijk bevriend met allerlei mensen, zelfs tijdens een diner zegt ze tegen een van de gasten op het einde van de avond dat zij ook tot haar beste vriendinnen behoort. Gabi Rasters heeft een pakkende, aansprekende schrijfstijl, daar ligt het niet aan, maar op meerdere fronten slaat ze de plank mis. Zo besluit Tessa om haar studie medicijnen weer op te pakken. We lezen dat ze stage loopt bij huisarts dokter Tom. Hij vraagt haar of ze na haar afstuderen als arts zijn praktijk wil overnemen. En wat gebeurt? Tess slaagt voor haar studie geneeskunde en neemt de praktijk over, maw gaat meteen als huisarts werken. Onmogelijk! Na het behalen van de artsenbul moet een toekomstige huisarts drie jaar specialisatie huisartsgeneeskunde doen, en dan: in het boek wordt af en toe tussendoor heel terloops aangestipt dat Tess haar praktijk runt (zonder personeel? Kan ze niet!).. Een financiële kluns als Tess een bedrijf managen? Naast alle werkzaamheden en klusjes en vrijwilligerswerk voor anderen als een Moeder Teresa?Totaal onrealistisch. Verder willen mensen uit haar omgeving wel een dag de bakkerij van Justin runnen. Bakker zijn is een vak!! Dat doe je niet een dagje in de week als een leuk tijdverdrijf. Kortom: mi kan Gabi Rasters wel schrijven maar ze zal veel zorgvuldiger feiten moeten checken. Want dit boek rammelt.

Meer recensies van Susanne