De bibliotheek: magisch toevluchtsoord

Susanne 11 februari 2024
Een boek voor liefhebbers van boeken, van bibliotheken, van een vleugje mysterie. Vijf inwoners van de wijk Hatori in Tokyo zijn vastgelopen in hun leven. Een vrouw vraagt zich af wat het nut is van haar baan, een jonge man kan op geen enkele manier een baan krijgen waarin hij kan illustreren - zijn grote hartstocht. Een man is met pensioen en vraagt zich af of hij er nog wel toe doet. En zo zijn er meer. Allemaal komen ze op de een of andere manier in contact met het "Hatori Community House", een soort volksuniversiteit waar de wijkbewoners de meest uiteenlopende cursussen kunnen volgen. Bij het wijkcentrum hoort ook een bibliotheek. De mensen gaan daar op zoek naar studieboeken en komen bij de balie van bibliothecaresse mevrouw Sayuri Komachi die daar kleine figuurtjes zit te vilten met een naald en bolletjes wol. En ze vraagt elke klant steeds: "waar bent u naar op zoek?" De mensen zeggen welke boeken ze nodig hebben en dan geeft mevrouw Komachi hen een lijst met de gezochte boeken plus één totaal ander boek. En ze krijgen een gevilt figuurtje. "een bonus bij het boek", legt ze uit. En dan gaat ze verder met vilten. Juist dat onverwachte boek, daarom gaat het, want daardoor gaan de mensen actie ondernemen, een andere draai aan hun leven geven en gaan ze weer de bedoeling en de zin ervan inzien. Wanneer ze dan mevrouw Komachi gaan bedanken, antwoordt zij dat zij niets heeft gedaan, ze heeft hen alleen boeken aangeraden, de rest hebben ze zelf gedaan.
Het boek is fijnzinnig, rustig en (het klinkt vreemd) maar heel lief. Wanneer het uit is, willen we allemaal naar het wijkcentrum toe om een cursus te volgen, we willen dan naar de bibliotheek voor de balie staan en de vraag van mevrouw Komachi horen: "waar bent u naar op zoek?" En dan willen we een lijstje krijgen. Mèt een heel onverwacht boek, want daar gaat het om.

Meer recensies van Susanne