Een warm en liefdevol boek voor lezers (en zij die het gaan worden door dit boek!)

Susanne 07 februari 2024
Centrale plek in dit boek is een kleine bibliotheek, een filiaal van een grote, die bedreigd wordt met sluiting. Er komen niet zoveel mensen meer, er zijn enkele vaste klanten. Aleisha, 17 jaar, heeft er een vakantiebaantje, totaal tegen haar zin. Maar ze is wel even weg uit haar moeilijke thuissituatie, haar moeder is depressief en kan onvoorspelbaar reageren. Aleisha en haar oudere broer Aidan regelen het hele huishouden, veel te zwaar voor twee jongeren. Daarnaast leren we Mukesh kennen, een oudere heer die weduwnaar is geworden en daardoor stuurloos door het leven gaat. Zijn drie dochters betuttelen hem, alles uit liefde natuurlijk, mensen proberen hem te betrekken bij hun kringetje, maar Mukesh heeft geen energie. Dan vindt hij tussen alle spullen van zijn overleden vrouw (een boekenliefhebster) het boek "de vrouw van de tijdreiziger". Om een beetje dichter bij zijn vrouw te komen, begint hij het boek te lezen. Hij vindt steun in het boek en wil meer lezen, dus hij gaat naar de bibliotheek, treft Aleisha en vraagt haar beleefd om wat tips. Aleisha heeft daar geen zin in en reageert nogal onbehouwen. Later kijkt Aleisha wat boeken door en treft in een een lijstje met acht boektitels. Erboven staat: voor het geval je het nodig hebt. Aleisha is benieuwd en begint in het eerste boek. Ze raakt geïnteresseerd en wanneer Mukesh weer in de bibliotheek verschijnt, geeft ze hem de lijst. Ook Mukesh wordt geraakt door de boeken op de lijst en er ontstaat een vriendschap tussen hem en Aleisha waar ze allebei van opfleuren. . Hij ondervindt steun op veel momenten in zijn dagelijks leven van de boeken. Hij geeft de lijst door aan zijn kleindochter Priya en ze gaan samen lezen, wat een band schept tussen grootvader en kleindochter.
Tussendoor maken we even kennis met andere mensen die de lijst vinden en lezen we hoe deze invloed heeft op hen.
Alle personen raken geïnspireerd door de boeken op de lijst en ieder haalt eruit wat hij of zij nodig heeft. Er ontstaat verbinding, vriendschap en dat alles door de boeken. Op het laatst lezen we gelukkig ook wie nu eigenlijk die lijst heeft samengesteld.
Boekenliefhebbers: lees dit boek! Beter kan ik het niet zeggen.

Meer recensies van Susanne