Meesterwerk

Susanne 11 augustus 2020
Nee, dit boek is geen legal thriller, niet eens een thriller. Wat er is gebeurd is volkomen duidelijk: een groot-industrieel wordt in een hotel doodgeschoten door een voormalige werknemer. Getuigen genoeg, de dader is gearresteerd en krijgt een advocaat toegewezen. De dader bekent de moord maar zwijgt over zijn motief. De advocaat blijft zoek en komt uiteindelijk achter het motief. Een schandelijke wet die slinks door het parlement is gejaagd is de oplossing. Het klinkt allemaal niet erg spannend, maar het boek is een meesterwerk. Von Schirach schrijft heel precies, goed gedetailleerd en zijn toon heeft iets van afstandelijkheid, van de waarnemer van buitenaf. En juist dit maakt geweldig indruk. De stijl deed mij denken aan Heinrich Böll. Een heel bijzonder boek.

Meer recensies van Susanne