Punk of hunk?

Ryen en Misha zijn al 7 jaar penvrienden en vertellen elkaar van alles over hun levens. Ze wonen zelfs vrij dicht bij elkaar. Ryen helpt Misha met het schrijven van songteksten en Misha is Ryen’s klankbord. Eigenlijk willen ze elkaar wel ontmoeten, maar zijn bang dat het in het echt tegen gaat vallen. Ryen is bang dat ze dan de enige vriend gaat kwijtraken die haar echt kent en zo alleen komt te staan. Voor Misha is Ryen zijn muze en dat wil hij ook zeker zo houden.

“Verander nooit, schreef Ryen ooit in een brief. Er is niemand zoals jij en ik kan niet van je houden als jij niet langer jij bent.”

“Ik mis je iedere dag, schrijf ik. Je bent mijn favoriete plek.”

Op Highschool ontmoeten Ryen en Masen elkaar. Masen is ronduit onbeleefd en brutaal tegen haar en kan door haar schilden heen prikken en zet haar regelmatig op haar plek. Hoe komt het toch dat hij haar zo kan raken? Hij houdt haar een spiegel voor en daar raakt ze erg van in de war.

“Uiteindelijk moeten we allemaal afwegen wat we het liefst willen: terug willen naar wat we hadden of willen wat zou kunnen zijn. Blijven of alles op het spel zetten om verder te komen.”

Van Misha krijgt ze ook al geen brieven meer, zomaar, zonder uitleg en daar wordt ze nog onzekerder van.

“We bleven elkaar schrijven omdat we elkaar nodig hadden, omdat we het leven van de ander beter maakten. Maar zelfs nadat ik haar al jaren kende, kreeg ik het voor elkaar om wat we hadden binnen de kortste keren kapot te maken.”

Ryen zal helemaal zelf moeten kiezen voor de persoon die ze nu is, of veranderen naar de persoon die ze wil zijn.

“Niemand kan beter jij zijn dan jijzelf. Je bent onvervangbaar. Niet iedereen zal dat begrijpen, als jij het zelf maar begrijpt.”

En waarom voelt ze zich toch zo aangetrokken tot Masen? Hij is niet eens aardig!
Maar Masen is daar niet voor haar, maar eigenlijk voor hele andere dingen…

Wat een verrassend verhaal! Een verhaal dat net wat anders is dan andere NA Highschool story’s. Ryen is eigenlijk helemaal geen leuke meid, maar een pestkop die zichzelf te goed vindt voor het ‘gewone’ volk. Maar dan ga je langzaam ontdekken waar haar gedrag vandaan komt en begin je meer begrip voor haar houding te krijgen. Misha zag de echte Ryen al in haar brieven. En Masen probeert haar dat ook te laten inzien. De chemie tussen haar en Masen is ook hotter dan hot! Daar waren de paar seksscenes eigenlijk niet eens voor nodig.
Zware thema’s zoals pesten, rouwverwerking, zelfacceptatie zijn erg mooi verwerkt in het verhaal.
Geen Highschool Sweethearts, maar twee jongeren die hun weg in het leven, naar zichzelf en naar elkaar zoeken. Een mooi verhaal over ware vriendschap, liefde en familie.

Meer recensies van Suzanne Verheem-Kwak