Het koude oorlogsfront

Suzanne Verheem-Kwak 15 november 2021
Het landhuis aan het front is het oorlogsverhaal van de Duitse Paul waar de Russische Katerina af en toe in voorbij komt.
Geen slowburn romance, maar het verhaal van twee mensen die elkaar een beetje uitdagen, maar als prioriteit hebben proberen het beste van de barre omstandigheden te maken en de oorlog zien door te komen. Veel verder dan een paar korte gesprekjes van nog geen drie minuten komen ze eigenlijk niet. En de gesprekken gaan dan over de werken en het leven van Tolstoj of de oorlog waarin ze zich bevinden.
Paul is eigenlijk een vrij karakterloos personage, hakt geen knopen door, wil alles op zijn beloop laten en draait om alles heen.
Katerina is nog wel een interessante vrouw, maar wordt ingetoomd door het Russische regime, waardoor ze niet volledig haarzelf kan zijn zonder nog meer gevaar te lopen, dus als lezer leer je haar ook niet echt leert kennen.
Halverwege het boek geeft de auteur een andere wending aan het verhaal waardoor er wat meer vaart in lijkt te komen en je ook wat meer details krijgt over het leven van Katerina en Paul, maar helaas zwakt dit ook weer gauw af.

Ik heb dit boek mogen lezen voor de Harper Collins Boekenclub Romans.
Door de Nederlandse titel en flaptekst zou ik het boek in de winkel zeker hebben opgepakt, maar helaas geven zij een ander beeld dan het boek daadwerkelijk is. De Engelse en originele titel, The Tolstoj Estate, past veel beter bij het het verhaal. Op basis van die titel had ik het boek ook laten liggen. Als je Tolstoj niet interessant vindt en zijn werken verder niet kent, is het een behoorlijke worsteling om doorheen te komen.
Het is een mooi inkijkje in een stukje oorlogsgeschiedenis, en als je interesse hebt in de werken en het leven van Tolstoj kan het zeker interessant zijn, maar helaas was het niets voor mij.

Meer recensies van Suzanne Verheem-Kwak