Liefde voor literatuur

Suzanne Verheem-Kwak 15 februari 2024
Voor het Libelle Leesteam mocht ik De verborgen bibliotheek van Warschau van Madeline Martin lezen.

Zofia en Janina zijn echte hartsvriendinnen, al van jongs af aan. Ze delen lief en leed en hun liefde voor boeken. Na het uitbreken van de Tweede wereldoorlog blijven ze samenkomen om boeken van de nazi vernietigingslijst te bespreken en vormen ze een geheime boekenclub.
Totdat de Joden naar het getto worden verbannen en de twee vriendinnen van elkaar gescheiden worden door een muur van steen, puin en wanhoop.
Zofia verliest haar vriendin uit het oog en probeert zich staande te houden in de oorlog. Haar werk in de bibliotheek en het verzet houdt haar op de been. Ze ziet dat ook anderen even de verschrikkelijke werkelijkheid kunnen ontvluchten door in de wereld van een verhaal te duiken en blijft meehelpen om mensen te blijven voorzien van boeken.

'Goede boeken waren als schitterende zonsondergangen of verbluffende landschappen, waar je het best samen met iemand anders van kon genieten.'

Met mooi en fijn leesbaar taalgebruik neemt Madeline Martin je mee door de straten van Warschau onder het bewind van nazi Duitsland. De groei van de vriendinnen is inleefbaar en tastbaar, van puber tot jonge vrouw tijdens de oorlog.
Je voelt vooral Zofia's strijdvaardigheid ondanks de erbarmelijke omstandigheden.
Een indringend verhaal over wanhoop, verraad, vriendschap en liefde. Liefde voor boeken, voor vrienden, voor familie, voor elkaar.

4⭐

Meer recensies van Suzanne Verheem-Kwak