Dwalen tussen boeken

Natalie gaat voor veilig, voorspelbaar en verantwoord. Als haar leven op zijn kop wordt gezet, wordt ze gedwongen om haar leven onder ogen te zien en een stap te zetten in het achtergelaten ongeorganiseerde en chaotische leven van haar moeder en deze te volgen. Ze gaat voor haar grootvader zorgen en stort zich op de geliefde boekwinkel van de familie die er helaas niet zo rooskleurig voorstaat. Vooral de zorg voor haar grootvader valt haar zwaar. Stukje bij beetje verliest hij zichzelf door dementie.

“Ze was hem weer kwijt, ze wist inmiddels waar ze op moest letten. De wezenloze blik, zijn rusteloze handen, zijn blanco gezicht.”

Ondanks alle onzekerheid hervindt ze weer haar liefde voor boeken, de winkel en de klanten.

“Toen ze haar ogen weer opendeed, zag ze dat haar redding vlakbij was. De boeken. Je bent nooit alleen als je een boek leest.”

Maar of ze het allemaal aankan en de winkel kan redden?

Een boek over boeken en een boekwinkel! Dat is natuurlijk altijd leuk!
Auteur Susan Wiggs weeft op een mooie manier boeken, quotes en auteursnamen door haar verhaal en creëert zo een prachtige leesomgeving.
Helaas mist het verhaal wel enige verdieping. Hoofdpersoon Natalie wordt niet aardig gevonden op haar oude werk, maar waarom dat zo is kom je niet te weten. En het staat ook helemaal in contrast met hoe de mensen in en rondom de boekwinkel over haar denken. Haar vriendin Tess heeft een heel eigen levensverhaal, maar eigenlijk weet Natalie als beste vriendin zijnde er niet veel vanaf. Als lezer lees je daar flintertjes over die je erg nieuwsgierig maken, maar het verdere verhaal van Tess ontbreekt. De opbouw van de relatie met de stoere, langharige oud-marinier, nu timmerman Peter gaat heel erg langzaam met de nodige bekende hobbels en wordt jammer genoeg aan het einde afgeraffeld. Zijn bijnaam Peach (Perzik/Schat) werkt ook niet echt lekker in het verhaal.
Je blijft toch wel met vragen zitten en het verhaal hangt een beetje van toevalligheden aan elkaar, wat gewoon ontzettend jammer is. Dit gevoel heb ik nog niet eerder gehad met vorige boeken die ik van deze auteur gelezen heb.
Susan Wiggs heeft wel een hele prettige schrijfstijl die je op sommige momenten echt meesleept. Wat is het toch een geweldige winkel en een mooie omgeving. Dorothy, de dochter van Peach is een heerlijk boekenwurmpje. En ook de beleving en erkenning van zijn ziekte door Grandy Andrew (grootvader) is prachtig en indringend beschreven.
Een verhaal met veel potentie dat net niet waargemaakt wordt, maar waar je je zeker prima een paar uurtjes mee kan vermaken.

Met dank aan HarperCollins/Harlequin voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Suzanne Verheem-Kwak