Prachtige roman

De verborgen apotheek is het debuut van Sarah Penner. De flaptekst geeft al weg dat dit boek twee verhaallijnen bevat, in het verleden en heden. Altijd weer intrigerend hoe twee verschillende tijdperken naast elkaar, apart en toch weer samengaan.
Van uitgeverij HarperCollins mocht ik meedoen met het reviewteam, waarvoor mijn dank!

Londen, heden
De Amerikaanse Caroline is op korte vakantie in Londen. Na het overspel van haar man is ze op zoek naar zichzelf en wat ze nog uit het leven wil halen.

“Ik werd omringd door wel duizend brokstukken en had een lange, moeilijke zoektocht te gaan, een waarin ik moest beslissen welke stukken ik wilde bewaren en welke ik uit mijn leven zou verwijderen.”

Ze laat zich verleiden om in de modder van de oevers de Theems te gaan jutten en vindt daarbij een oud flesje met een gravure. Die gravure maakt haar nieuwsgierig en haalt haar liefde voor geschiedenis weer naar boven. Na wat onderzoek stuit ze op onopgeloste moorden en een apothekeres in vroegere tijden.

Londen, 1791
Nella is apothekeres en helpt met haar van haar moeder verworven kennis vrouwen. Toch doet ze meer dan dat. Ze helpt in het geheim ook de vrouwen die slachtoffer zijn geworden van een man door hen te voorzien van dodelijk gif.

“Onder de pennenstreken van mijn register gingen verraad, leed en duistere geheimen schuil.”

Als de twaalfjarige Eliza in haar leven verschijnt, ontstaat er een vriendschap tussen hen. Nella wil haar niet betrekken bij haar duistere zaken, maar toch komen ze in de problemen. Samen slaan ze op de vlucht. Maar of ze samen kunnen blijven?

“Waarom bewaarden we geheimen als we daar zo onder leden? Deden we het louter om onszelf te beschermen, of om anderen te behoeden?”

Een prachtige roman over vrouwen die in hun kracht willen en blijven staan.
Het verhaal wordt vanuit drie perspectieven verteld. In 1791 lees je het verhaal vanuit Nella en Eliza, in het heden vanuit Caroline.
Het historische onderwerp, apothekeres en onopgeloste moorden uit de 18e eeuw, is fascinerend en wordt erg goed neergezet. Je waant je in het oude Londen, dwalend door de donkere steegjes, lopend tussen de huizen door, zittend tussen de flesjes met curieuze inhoud en bij het haardvuur.
Hoewel het verhaal van Caroline wat minder diepgaand en wat minder aanwezig is, is het een prima ondersteuning voor het verhaal van Nella en Eliza en wel heel interessant. Het verhaal houdt vaart door de afwisseling tussen heden en verleden en perspectieven, ook al ligt de nadruk wat meer op het verleden. Mysterie, spanning en de gedrevenheid van de vrouwen houden het je aan het lezen.
Een heel mooi debuut van Sarah Penner dat zeker smaakt naar meer!

Meer recensies van Suzanne Verheem-Kwak