"Wie niet waagt is afgezaagd"

Norman en Jax zijn de beste vrienden. Jax is zelfs Normans enige vriend. Heel groot is dan ook het verdriet en gemis als Jax plotseling komt te overlijden. Hun plan om over 5 jaar als comedy duo op het Edinburgh Fringe Festival te staan, valt daarmee in duigen.
Toch wil Norman als eerbetoon aan Jax dit plan doorzetten in zijn eentje. Alleen niet over 5 jaar, maar al over 5 weken.
Normans moeder Sadie besluit om deze droom van haar zoon uit te laten komen, ook al moet ze haar eigen verleden onder ogen komen omdat Norman ook meteen zijn vader wil zoeken.
Vergezeld door de oudere Leonard gaan ze op reis, ieder opgaand in hun eigen besognes, maar toch met elkaar verbonden.

“Mijn hart viel met een plons in Leonards thee en deed daar een paar kokend hete rugslagen. Het was volkomen belachelijk en ik had geen idee wat het überhaupt moest voorstellen, maar het was ook honderd procent, niet-normaal zo geweldig.”

Norman en Sadie nemen je in hun afwisselende hoofdstukken mee op hun roadtrip en zorgen ervoor dat je Leonard ook goed leert kennen. Hij wordt hun chauffeur, speurneus, en vooral hun maatje.
Met de hulp van Leonard kan Norman zijn eerbetoon aan Jax waarmaken en misschien ook wel zijn wens om zijn vader te vinden uit laten komen.

“Toen keek ik weer naar Norman, stralend op zijn melkkrat, en ik had de rest van mijn leven wel zo naar hem willen kijken.”

Sadie vindt in Leonard een luisterend oor en kan zich daardoor steeds meer openstellen.
Sommige van haar onzekerheden binnen het moederschap zijn ook heel herkenbaar en ook zij heeft haar verdriet van het overlijden van Jax, wat ook in haar leven een groot gat slaat en wat je als lezer aangrijpt.

“Want een zandbal op je kop krijgen van Jax is het leukste wat er is.”

“En Jax zegt altijd: als je niks probeert, krijg je niks gedaan.”

En dan lieve, dappere Norman. Je kan alleen maar grote bewondering hebben voor hem hebben, voor zijn grote plan om Jax te eren en zijn vader te vinden, en voor de manier hoe hij zich staande houdt.
Ondanks hun strubbelingen hebben zowel Norman als Sadie een heel groot wapen, humor!
Het gebeurt niet vaak dat humor echt lekker tot uiting komt op papier, maar in dit boek doet het dat zeker wel.
Norman pakt je bij de hand en neemt je mee op zijn reis met verdriet, humor, liefde en vriendschap. Het duurt ook even voordat hij je weer loslaat na het uitlezen van dit prachtige verhaal.

Meer recensies van Suzanne Verheem-Kwak