Lezersrecensie
Fijne mix van sfeer en misdaad.
Philip Gwynne Jones komt oorspronkelijk uit Wales, maar bracht vele jaren door op het Europese continent. Zijn voorliefde voor o.a. opera en muziek is terug te vinden in dit eerste deel van de Nathan Sutherland-reeks, dat zich afspeelt in Venetië. Nathan, honorair consul en vertaler Italiaans-Engels, laat ons Venetië zien in al zijn verschijningen. Er is volop licht, geur, kleur en kunst om van te watertanden en natuurlijk heeft ook Venetië een duistere kant. Die twee zijden houden elkaar perfect in balans in deze misdaadroman.
Als consul heeft Sutherland het niet echt druk, zijn leven kabbelt voort tijdens zijn spreekuren als consul en de vertaalopdrachten die hij aanneemt voor z’n levensonderhoud. Hij is een beetje eenzaam; zijn vrouw is terug naar Schotland en de relatie lijkt op een dood spoor te zitten. Een andere dame komt in beeld, een stoere vrouw die voor haar werk regelmatig op de steiger te vinden is, niet als bouwvakker, maar als restaurateur van oude kunst. Haar netwerk komt van pas wanneer Nathan in de problemen komt door een heer die hem vraagt een pakketje te bewaren.
Dit op het oog een simpel verzoekje zal leiden tot een heus schimmig spel waarin kunstroof een grote rol speelt en een spel niet zo onschuldig is. Het wordt knap ingewikkeld met vertakkingen naar Servië en personages die oplichting als hoofdbezigheid hebben. Het siert Nathan dat hij zich niet snel laat intimideren en het is grappig dat hij zich laat leiden door zijn zeer eigengereide kat Gramsci.
Deze trouwe huisgenoot komt als personage goed tot zijn recht en is zeer behulpzaam.
Het verhaal is soepel geschreven. Hoewel er veel personages in voorkomen, is het verloop goed te volgen. Niet bloedstollend, maar wel afgewisseld met mooie sfeerbeelden van de stad. Prachtige vergezichten, vervoer over water en aandacht voor authentieke gerechten scheppen een aangename couleur locale. Door de vele Italiaanse woorden waan je je ter plekke en de verklarende woordenlijst achterin kan behulpzaam zijn.
Kortom, laat je meenemen in de wereld van kanalen, gondels, opera en kunst en geniet van moderne personages in een klassiek decor.
Ik waardeer dit boek met 3,5 ster.
Als consul heeft Sutherland het niet echt druk, zijn leven kabbelt voort tijdens zijn spreekuren als consul en de vertaalopdrachten die hij aanneemt voor z’n levensonderhoud. Hij is een beetje eenzaam; zijn vrouw is terug naar Schotland en de relatie lijkt op een dood spoor te zitten. Een andere dame komt in beeld, een stoere vrouw die voor haar werk regelmatig op de steiger te vinden is, niet als bouwvakker, maar als restaurateur van oude kunst. Haar netwerk komt van pas wanneer Nathan in de problemen komt door een heer die hem vraagt een pakketje te bewaren.
Dit op het oog een simpel verzoekje zal leiden tot een heus schimmig spel waarin kunstroof een grote rol speelt en een spel niet zo onschuldig is. Het wordt knap ingewikkeld met vertakkingen naar Servië en personages die oplichting als hoofdbezigheid hebben. Het siert Nathan dat hij zich niet snel laat intimideren en het is grappig dat hij zich laat leiden door zijn zeer eigengereide kat Gramsci.
Deze trouwe huisgenoot komt als personage goed tot zijn recht en is zeer behulpzaam.
Het verhaal is soepel geschreven. Hoewel er veel personages in voorkomen, is het verloop goed te volgen. Niet bloedstollend, maar wel afgewisseld met mooie sfeerbeelden van de stad. Prachtige vergezichten, vervoer over water en aandacht voor authentieke gerechten scheppen een aangename couleur locale. Door de vele Italiaanse woorden waan je je ter plekke en de verklarende woordenlijst achterin kan behulpzaam zijn.
Kortom, laat je meenemen in de wereld van kanalen, gondels, opera en kunst en geniet van moderne personages in een klassiek decor.
Ik waardeer dit boek met 3,5 ster.
1
Reageer op deze recensie