Meeslepend

thebooksofwonder 01 oktober 2019
Via uitgeverij Prometheus mocht ik een recensie exemplaar ontvangen van het nieuwe boek van Ane Riel en dit boek heeft mij omver geblazen. Wat een geweldig boek!

Hars speelt zich af op een klein eiland, en het oppervlakte waar Liv en haar ouders wonen wordt het Hoofd genoemd en deze oppervlakte hebben ze voor zij zelf. Alleen via een smalle strook land, dit wordt de Hals genoemd, is het dichstbijzijnde dorp te bereiken. Op het Hoofd woonde Silas en Else samen met hun twee zoons. Na de dood van Silas bleeft de jongste zoon hier wonen, Jens, en stichte hij een gezin met Marie. Ze kregen een tweeling, Liv en Carl. Helaas stierf Carl als baby door een tragisch ongeval. Maar Liv kan haar kleine broertje nog steeds zien… Na het ongeval met Carl zonderen Jens en Marie zich steeds meer af, dit is voornamelijk Jens zijn idee. Het gaat zelfs zo ver dat Jens vallen plaatst om bezoekers weg te houden. Jens en Liv gaan vaak s’ avonds op pad om dingen te ‘stelen’ of zoals Jens het omschrijft: Ze hebben deze spullen niet meer nodig of ze zullen het niet missen. Het huis wordt steeds voller door de spullen en Marie begint langzamerhand ook steeds meer plek in te nemen, op een gegeven moment kan ze zelfs niet meer uit bed komen.

Je leest voornamelijk van Liv haar perspectief. Voor haar is het normaal dat ze s’ nachts op pad moet om dingen te ‘ stelen’ . Ook is het normaal dat ze zich in haar container moet verstoppen als er mensen in de buurt komen. Hoe verder je in het boek komt, hoe vreemder de gedragingen worden van vader en dochter. Naast Liv haar perspectief lees je ook via Jens zijn verhaal, en zo begin je te leren en te begrijpen waarom Jens zich zo gedraagt. Marie schrijft brieven aan haar dochter, die je steeds om een paar hoofdstukken leest. Ook Else komt kort aan bod , en tenslotte lees je nog het perspectief van de restaurant eigenaar en en de postbode.

De personages zijn uitstekend uitgewerkt, en voornamelijk Liv. Het opvallende is dat geen enkele personage het kwaad bedoelt, maar juist goedhartig zijn. Niemand heeft slechte bedoelingen! De nare dingen die er gebeuren komen door het verleden en langzamerhand begin je een beetje medelijden te krijgen met Jens.

Hars laat een indruk bij je achter en ik raad je het zeker aan om dit boek te lezen.

Meer recensies van thebooksofwonder