Sterk plot

thebooksofwonder 14 oktober 2019
Van Ambo|Anthos uitgevers mocht ik een recensie exemplaar ontvangen van Riley Sager zijn derde boek; ‘Sluit Alle Deuren’. Dit is een thriller die je niet weg wilt leggen!

Jules is haar baan, vriend, ouders en woning kwijt. Na een paar weken op de bank hebben geslapen bij haar beste vriendin Chloe, besluit ze dat het tijd is om iets anders te zoeken. Ze komt een advertentie tegen in de krant: Oppasser gevraagd voor een appartement. Er staat geen adres bij, alleen een telefoonnummer. Wat ze niet weet is dat het appartement in het Bartholomew gebouw is. Één van Manhattans meest karakteristieke appartementsgebouwen. Laten we vooral de gargouilles niet vergeten. Ze zitten overal op het gebouw. Ze geven Bartholomew een gotisch maar kathedraalachtig uiterlijk. Ook is het een erg populair gebouw. Het staat op ansichtkaarten, in advertenties, heeft een rol gespeeld in films en er is zelfs een boek over geschreven. Heart of a Dreamer. Dit boek betekend voor Jules erg veel. Haar zus Jane las het vaak hardop voor aan haar. Belangrijk om te weten is dat Jane al jaren wordt vermist en dat haar ouders zijn overleden.

Een appartement in het Bartholomew gebouw mag niet langer dan een maand leeg staan volgens Leslie Evelyn, de eigenaresse van het gebouw. Een bewoon gebouw is een gelukkig gebouw. Vierduizend dollar per maand. Zoveel zou Jules verdienen voor het oppassen van het appartement. Daar kan je toch geen nee tegen zeggen? Jules in ieder geval niet. Ze heeft het geld en een woonplek hard nodig. Het enige rare zijn de regels. Je mag geen bezoek hebben, je moet elke nacht in het appartement door brengen, je mag de bewoners niet lastig vallen en je mag niks over Bartholomew online zetten op social media. Het geld wordt elke week contant uitbetaald. Zit hier niet ergens een adertje onder het gras? Dit is te goed om waar te zijn, toch?

Het Bartholomew gebouw heeft veel dingen mee gemaakt, zo is er een plaag geweest in 1918, zijn er mensen vermoord en heeft de oprichter van het gebouw zelfmoord gepleegd door van het dak af te springen. Haar vriendin Chloe vertrouwt het niet en laat dit duidelijk merken aan Jules. Maar Jules wil er op dat moment niks van weten. Wie wil nou geen vierduizend dollar verdienen in een maand?

Op haar eerste dag ontmoet Jules twee van de andere oppassers. Dylan en Ingrid. Dylan lijkt op het eerste oog een apart iemand die totaal geen interesse heeft in een gesprek. Ingrid aan de andere kant heeft staat open voor een gesprek en praat de oren van Jules haar hoofd af. Ze hebben afgesproken in Central Parks om elkaar wat beter te leren kennen. Ingrid verteld dat het Bartholomew haar bang maakt, maar Jules gelooft haar niet. Had ze haar maar gelooft.. Diezelfde avond hoort Jules een schreeuw vandaan komen uit Ingrid haar appartement. Jules rent naar beneden en klopt aan bij Ingrid haar appartement. Ze doet open, de vrolijke spraakzame Ingrid die ze vanmiddag heeft leren kennen is niet meer te herkennen. Ingrid doet kortaf en raar en zegt dat er niks aan de hand is. De volgende ochtend is ze verdwenen. En ze is niet de eerste oppasser die wordt vermist.

Jules gaat op onderzoek uit en komt er al snel achter dat haar vriendin Chloe wel eens gelijk kan hebben. Er is iets aan de hand met dit gebouw, iets wat te maken kan hebben met de verdwijning van Ingrid.

Sluit alle Deuren wordt verteld in 6 dagen en springt af en toe naar het heden. Het begint met dat Jules in het ziekenhuis ligt en dat ze is aangereden door een auto, voor het Bartholomew gebouw. ‘Alsjeblieft, stuur me alsjeblieft niet terug daarheen’ smeekt Jules aan de arts. Daarmee wordt het stukje van het heden afgesloten en gaan we 6 dagen terug de tijd in.

Het plot is ongelofelijk sterk en is goed opgebouwd. Ook de schrijfstijl van Sluit alle Deuren is erg fijn en gedetailleerd. Sluit alle Deuren is Riley Sager zijn derde thriller, na De laatste meisjes en Mijn laatste leugens. Al zijn boeken zijn bestsellers en op dit moment wordt zelfs de laatste meisjes verfilmd!

Dit is het eerste boek wat ik heb gelezen van Riley Sager en ben zeer benieuwd naar zijn andere twee boeken. Dit zou zo maar 1 van mijn nieuwe favoriete auteurs kunnen worden!

Meer recensies van thebooksofwonder