Een mooie vertelling over een gekende legende

The_Cat 31 augustus 2019
Koning Arthur heeft geen introductie nodig. Iedereen die iets van film gezien heeft of een boek gelezen heeft, weet ondertussen wie Arthur is. Dit boek, een knappe vertaling van White, probeert het hele levensverhaal samen te vatten van Arthur. Oorspronkelijk uitgegeven in verschillende delen, maar nu voor ons gemak samen gebundeld in een ontzettend knap exemplaar. Deze nieuwe versie is ontzettend leuk vertaald, en ook nog een mooie streling voor het oog, een mooie bundel.

Omdat het boek eigenlijk verschillende boeken bevat, zal je als lezer merken dat dit niet altijd even vlot leest. Het eerste deel van dit boek leest ontzettend aangenaam en vlot weg, en gaat over het begin verhaal van als Arthur nog een andere naam had en geen koning was. Doorspekt met leuke vertellingen en moppen, is dit eerste deel een aangenaam lezing met enkele leuke fantasie elementen. Een ontzettend speciale inkijk op wat Arthur allemaal leert tijdens zijn avonturen die hem later maken tot de koning die hij is. Bij boek 2 begint het verhaal eigenlijk een heel andere wending te nemen, en zitten er nog wel leuke moppen in, maar is dit eigenlijk slechts een leuke afwisseling om de wreedheden te verdoezelen die er in dit deel van het verhaal ingeslopen zijn. Van de sfeer van het eerste boek blijft er een deel bewaard, maar is de toon veel zwaarder geworden. Dit blijft zo ook voor de rest van het boek. Hier en daar zitten er leuke woordspelingen tussen en probeert de schrijver het wel leuk te houden op deze manier. Het gehele boek gaat eigenlijk niet over Arthur alleen, maar gaat in de andere boeken over Lancelot (die White heeft neergeschreven als een heel lelijke ridder) en over zijn queste met de heilige graal en de relatie met Guinevere.

White haalt heel vaak in zijn boek ook aan dat zijn verhaal gebaseerd is op het verhaal van Mallory en Le morthe d'Arthur. Spijtig genoeg laat White sommige dingen in zijn boek weg, omdat hij er van uit gaat dat mensen het verhaal van Mallory gelezen hebben of dat ze dit misschien nog zouden doen. Spijtig genoeg denk ik dat dit in de meeste gevallen niet zo is, en zou het het verhaal ten goede zijn gekomen als de schrijver deze elementen toch wel bij in het verhaal gestoken zouden hebben. Ook Guinevere wordt soms neergeschreven als een heel irritante vrouw, en tijdens deel 3 was ik ze soms toch wel een beetje beu. Het einde van het boek gaat ook niet voor iedereen zijn, sommige lezers houden van dit soort open eindes en andere vinden het helemaal niet leuk. Ik ben 1 vd lezers van het laatste, en had graag in het boek van White toch een mooi einde gezien voor Arthur, en niet een eigen interpretatie.

Tijdens het lezen merk je ook heel hard de andere elementen die tijdens de periode van White toch wel heel hard aanwezig waren (waaronder onder andere Wereldoorlog 2 die in het begin van de eerste 2 boeken nog volop moest losbarsten, en bij boek 4 dat hij net achter de rug was).

Ook de toevoegingen van andere legenden (o.a de leuke insteek met Robin Hood en eenhoorns) maken het feit dat dit toch een boek is dat je als lezer toch wel eens in je leven dit verhaal moet gelezen hebben. De vertaalster, Jolande, heeft ervoor gezorgd dat dit boek op een mooie manier klaar is voor de 21ste eeuw, en dat we ook weer deze periode dit boek op een ontspannende manier kunnen genieten. Een nodige toevoeging voor elke boekenkast!

Meer recensies van The_Cat