Verloren in een boek

05 oktober 2016
Verloren vrouw is de vertaling van het boek Gone girl, dat eerder onder de titel Donker hart is verschenen. Dat geeft te denken, want waarom moest de titel verandert worden? Een voor de hand liggende reden is dat het boek niet aansloeg en niet verkocht. Een andere titel dus maar, met een gelikte kaft en twee blurbs die de vermeende lezer wel moet overhalen. ‘De beste thriller van het jaar’ (NRC) ‘De beste thriller van 2013′ (Herman Koch).

Laatst genoemde lijkt bijna een dagtaak te hebben aan het bedenken van blurbs, maar dat terzijde. Het werkt, en daar gaat het om, want de verkoop van Verloren vrouw gaat goed. Niet op de laatste plaats, omdat het gewoon een erg goed en vooral origineel boek is. Moest ik er een blurb voor schrijven dan zou ik zeggen: voor iedereen die niet van thrillers houdt. Dit boek stijgt boven het genre uit. Daar waar de meeste thriller auteurs gaan voor vaart en spanning, wat ten koste gaat van de personages, kiest Flynn zeer nadrukkelijk voor de personages en karakterontwikkeling. Dat maakt het dat je het verhaal doorvoelt en echt meeleeft, in plaats van schouderophalend constateren dat er iemand dood is.

Meer recensies van