Het leven van jongvolwassenen

26 september 2018
Toegegeven, het is een gewaagd boek voor de jongvolwassenen en daarvoor verdient schrijfster Janne Teller alle lof en een plek op mijn webstek. Toch heb ik twijfels over of ik het nu wel of niet een goed boek vind. Het verhaal gaat over een jongen knaap die op een dag roept dat het nergens om draait in het leven en vervolgens in een pruimenboom gaat zitten. De rest van zijn klas accepteert dat niet en besluit een berg van betekenis te gaan maken om hem te overtuigen dat het wel degelijk ergens om draait in het leven.

Een prachtig uitgangspunt voor een mooi verhaal, alleen begint het stemmetje in mijn hoofd gaandeweg te zeuren en stelt het vragen als: Hebben kinderen van die leeftijd zulke filosofische vragen en gedachten over het leven? Hebben klasgenoten zulke opofferingen voor elkaar over? De bijdragen aan de berg van betekenis worden steeds absurder en daarmee vliegt het verhaal wat mij betreft uit de bocht. Een mooi thema, maar de uitwerking mist zijn doel en dat is spijtig.

Meer recensies van