On the road (part 2)

26 september 2018
In eerste instantie dacht ik bij de titel van dit boek dat het ging om het fonetisch uitgesproken woord voor chick, maar al snel kwam ik er achter dat het de naam is van de veertienjarige Andrej Tsjichatsjov. Het verhaal draait om twee jongens: Maik Klingenberg, een nerd zonder vrienden en Andrej Tsjichatsjov, een aso uit de achterbuurt. Samen besluiten ze om op een dag op pad te gaan met een gejatte Lada. Wat volgt is een verhaal over twee jongens die een reis maken, wat ze in alle opzichten doen veranderen. Of zoals je het ook kunt noemen, ze worden volwassen.

Tsjik doet sterk denken aan On the road en Catcher in the rye, vanwege het thema en taalgebruik. Toch is het absoluut geen slap aftreksel, want het boek staat op zichzelf en schrijver Herrndorf heeft in mijn ogen een fraai staaltje afgeleverd. Soms is het rauw, soms lachwekkend en soms emotioneel, precies zoals het leven. Wel jammer alleen dat het ijzersterk begint en naar het einde toe wat afzwakt.

Meer recensies van