De vondelingenschuif (rolle) in Antwerpen

Tiany02 08 september 2023
Wat heb ik genoten van dit boek, zo een mooi verhaal, over miserie in Antwerpen in de 19e eeuw.
Valentijn Hartjens is een vondeling, in de “rolle”(vondelingenschuif) te Antwerpen gelegd op 14 februari 1847, vandaar zijn voornaam en familienaam, gegeven door de instanties die hem gevonden hebben.
Valentijn zijn leven is zwaar, hij wordt reeds op zeer jonge leeftijd uitbesteed als werkkracht, en mishandelingen zijn bijna dagelijkse kost.
Maar hij is slim en wil meer in het leven…als hij ouder wordt heeft hij zich bewezen als stuurman. Heeft een relatie met Clara, een meisje van hogere stand, maar is het liefde of wil hij zekerheid in het leven ?
We maken ook kennis met het personage Dimpna, een meisje dat op zeer jonge leeftijd haar vader verliest. Maar het leven gaat verder. Samen met haar moeder en jongere zusje moeten ze hun plan trekken, en dat lukt vrij goed. Helaas wordt dit gezin niet gespaard en enkele jaren later overlijden ook het jongere zusje en moeder van Dimpna.
Zo komt ze bij Juffrouw Kaat terecht, deze heeft een hoedenatelier, waar nog enkele meisjes voor haar werken, Solange en Mati.
Juffrouw Kaat haar atelier biedt nog andere diensten aan…zo komt Valentijn in het leven van Dimpna.
Er is ook nog Mevrouw Isala die zich zorgen maakt over de meisjes en, achter de rug van Juffrouw Kaat, hen probeert goede raad te geven….
Het boek leest zeer vlot met korte hoofdstukken, hoe verder je leest hoe interessanter en boeiender.
Het einde had ik niet verwacht, en had hier zeer graag een vervolg op gelezen.

Meer recensies van Tiany02