Opgesloten in een 'bijna' perfecte escaperoom

Tim van den Brink 26 augustus 2021
Je krijgt een relatie met de hoofdpersonen van de thrillers van Michael Connelly. Snel tellen levert 36 titels op. En dan zijn de korte verhalen niet eens meegenomen. Harry Bosch lijkt het lievelingskind van de auteur. De oud-rechercheur heeft inmiddels al een heel leven achter de rug. Wij lezers weten heel veel van hem. Harry is jouw beste vriend in Los Angeles. Strafpleiter Mickey Haller is Harry’s halfbroer. Inmiddels wordt hij ook steeds bekender. Connelly heeft beide personages regelmatig bijeengebracht in zijn boeken.

De wet van de onschuld is een echte Mickey Haller-roman. De advocaat wordt geconfronteerd met een voldongen feit. Bij een politiecontrole wordt een lijk in de achterbak van zijn auto aangetroffen. Forensisch onderzoek brengt Haller nog verder in de problemen. Het slachtoffer is doodgeschoten in de garage onder zijn huis. Quilty as hell dus.

Haller moet vanuit de gevangenis zichzelf gaan verdedigen. Hij staat op achterstand, het openbaar ministerie is machtig en werkt toe naar een veroordeling. Bovendien geldt in het Amerikaanse strafrecht de wet van de onschuld. Als Haller geen moordenaar is, is iemand anders dat. En die dader vinden, pleit Haller vrij.

Deze thriller is een mix van verschillende ontwikkelingen. Allereerst is het een spannend verhaal. Er zweeft een prangende vraag boven dit drama: hoe gaat hij zich hieruit redden? Verder is het een typische rechtbankthriller. Het duel is een spel tussen justitie, nieuwe feiten en een goede verstandhouding met jury en rechter. Connelly blijft boeiend, mede omdat hij je prettig meeneemt in het Amerikaanse rechtssysteem. Dat is leerzaam en zorgt in dit geval voor plausibele ontwikkelingen. En dit boek verstevigt jouw band met Haller. Deze verdachte is behalve briljant advocaat, ook vader en een gescheiden man die de verhoudingen tot zijn exen recht probeert te doen. Harry Bosch komt ook voorbij, maar speelt een bescheiden als wel een belangrijke rol.

Tenslotte een diepe buiging voor Michael Connelly. Op een paar boeken na, blijft hij kwaliteit afleveren. Feitelijk is De wet van de onschuld zijn zoveelste boek. Het heeft er mij niet van weerhouden om op een drafje naar de boekhandel te gaan. Ik heb nu al zin in de volgende.

Meer recensies van Tim van den Brink