Crimineel met een zachte kant

Tinetee 06 mei 2020
Vuurland is het tweede boek van Pascal Engman. Zijn eerste boek Patriotten kreeg veel lovende kritieken.
Vuurland is het eerste boek van een triologie met Vanessa Frank in de hoofdrol. Vanessa is een rechercheur die geschorst is wegens rijden onder invloed. Haar tegen wil en dank verkregen vrije tijd, zet ze deels in als vrijwilliger bij minderjarige asielzoekers. Daar leert ze ook de jonge Natasja kennen.
Een tweede hoofdrol is weggelegd voor Nicolas, een voormalig Sars militair. Samen met jeugdvriend Ivan begeeft hij zich op het criminele pad. Doel is snel geld verdienen door zakenmannen te ontvoeren en losgeld te eisen. Zo leren we ook Maria kennen, de kwetsbare zus van Nicolas. Zij heeft een autistische stoornis en is het mikpunt van pesterijen. Nicolas wil het losgeld gebruiken om samen met Maria een toekomst op te bouwen in het buitenland.
Het verhaal speelt zich afwisselend af in Zweden en Vuurland.
In Vuurland is een Duitse kolonie waar Carlos de macht heeft. In een modern ziekenhuis kunnen rijke buitenlanders zich melden voor een orgaantransplantatie. De organen komen van buitenlandse straatkinderen. Als er een tekort dreigt te ontstaan, verleggen ze hun ronselpraktijken naar Zweden. Er zijn op korte termijn 10 kinderen nodig.
Nicolas en Ivan worden hiervoor benadert door een criminele bende. Nicolas weigert, maar Ivan gaat overstag.
Als Natasja plotseling verdwijnt komen de verschillende verhaallijnen samen. Vanessa en Nicolas vertrekken samen naar Vuurland in een ultieme poging de ontvoerde kinderen te redden. Daar wacht een spannende ontknoping. Engman heeft de macht van een kleine groep mensen uitstekend weergegeven. In Vuurland heeft in de Kolonie een machtige groep Duitsers het voor het zeggen, de plaatselijke bevolking is aan hen overgeleverd. Beangstigend dat zoiets bestaat, maar helaas maar al te waar.
Ik vond het een spannend en prettig te lezen boek. Vanessa kwam als hoofdpersoon niet heel duidelijk naar voren, maar ik verwacht dat delezer haar in de volgende delen wel beter zal leren kennen. Ik kijk uit naar het volgende deel. Vuurland geef ik 4 sterren.

Meer recensies van Tinetee