Achtervolgd door het verleden

Tinetee 05 maart 2022
Met de Thrillzone leesclub las ik De andere waarheid van Mohlin & Nyström

De Andere waarheid is het tweede boek van schrijversduo Mohlin en Nyström met John Adderley in de hoofdrol.
John Adderley is voormalig undercover FBI agent. Na een heftige zaak waarbij de Nigeriaanse onderwereld betrokken is, krijgt hij een nieuwe identiteit in Zweden. Hij gaat aan het werk als rechercheur in Karlstad.
Deze voorgeschiedenis is te lezen in het eerste boek Het laatste leven.
Het tweede boek is goed als standalone te lezen, maar na het lezen van het eerste boek heeft de lezer toch net wat meer belangrijke achtergrondinformatie.

In De andere waarheid maken we kennis met Alicia Bjelke. Na een ongeluk in haar jeugd is haar gezicht ernstig verminkt. Samen met haar zus Stella heeft ze een succesvolle datingsite opgericht. Stella is het gezicht van de firma, terwijl Alicia als IT-expert meer op de achtergrond blijft.
Als Stella vermoord wordt gevonden in een verlaten fabriek, begint de zoektocht naar de moordenaar.
Alicia en John houden zich hier elk op eigen wijze mee bezig. Tegelijkertijd lopen ook zij gevaar en speelt het verleden een belangrijke rol.
Alicia worstelt met een alcoholprobleen, wat haar met regelmaat in moeilijkheden brengt, De mensen die ze tegenkomt schrikken van haar geschonden gezicht, waar zij op haar geheel eigen wijze op reageert.
In haar stamcafe voelt ze zich thuis en heeft zowel contact met kroegbaas Radko als met Linda, die haar niet ontwijkt, maar juist opzoekt. Linda ziet haar als lotgenoot, nadat ze elkaar in een dermatogogische kliniek hebben ontmoet. Beide slachtoffer van een ongeluk en voor het leven verminkt.
John gaat het onderzoek naar de moordenaar op geheel eigen wijze in, en wordt hierbij geconfronteerd met oude bekenden uit zijn FBI tijd. Zijn oude maat Trevor komt naar Zweden, maar is hij wel te vertrouwen?
John Adderley is zeker niet de gemiddelde Scandinavische rechercheur, hij voegt een stukje keiharde Amerikaans FBI toe in de Zweedse cultuur. Dat maakt dit boek net wat anders dan andere Scandinavische thrillers. Daarbij voert hij harde acties uit om zichzelf veilig te stellen.
De personages zijn goed beschreven in korte hoofdstukken. Afwisselend vanuit het perspectief van John en Alicia. Beide hoofdpersonen zijn geen sympathieke mensen die je in je hart sluit, maar wel heel boeiende personages, waar je meer van wilt weten. Door de cursief gedrukte terugblikken, krijg je als lezer stukje bij beetje zicht op Alicia en Stella's verleden. Het boek leest vlot en is nergens langdradig of saai. Er is voortdurend spanning aanwezig en er wordt op een mooie manier toegewerkt naar de ontknoping. Pas op het allerlaatste moment is duidelijk welke kant het opgaat,
Met De andere waarheid heeft dit schrijversduo weer een dijk van een thriller geschreven die je doet uitkijken naar het vervolg. Dat zou ook zo maar eens in een ander land kunnen zijn!

Meer recensies van Tinetee