Londen in de ban van de levensgevaarlijke kauw.

Tinetee 23 augustus 2023
Recensie Jackdaw, Daniël Cole

Londen in de ban van de levensgevaarlijke kauw.
Met de Hebban leesclub, las ik Jackdaw van Daniël Cole.
Wat opvalt is de bijzondere omslag, op de voorkant de kauw ( Jackdaw) de rug is voorzien van rode stiksels, die je ook binnen in het boek terugvindt.
Na de eerdere succesreeks, waarvan Ragdoll de bekendste is, maken we nu kennis met het duo Scarlett Delaney en Henry Devlin.
Rechercheur Scarlett Delaney krijgt de leiding in een opzienbare moord op een celebrity. Hierin werkt ze samen met brigadier Frank.
Al snel volgen er meerdere moorden die aan dezelfde dader gelinkt worden.
De dader laat een handtekening achter in de vorm van een aantal krassen op het lichaam, waardoor de naam Jackdaw Killer wordt gegeven.
In de zoektocht naar de moordenaar komt Scarlett in contact met privé-detective Henry Devlin. Henry is een James Bond achtige verschijning, charmant, goedgekleed, met een verborgen agenda.
In het boek volgen de moorden elkaar snel op, gevolgd door de meest opzienbarende ontsnappingen. Hierdoor heeft het boek soms wat weg van een actiethriller.
Tegen wil en dank gaan Scarlett en Henri de samenwerking aan. Scarlett als rechercheur en Henri in een meer dubieuze rol. Daarnaast werkt Scarlett samen met haar eigen team van de politie en Henri heeft een link met een heel ander genootschap.
Daniël Cole heeft de nodige humor in het boek verwerkt, wat maakt dat het boek, naast spannend, ook luchtig blijft.
Als lezer word je een aantal keren op het verkeerde spoor gezet, in de zoektocht naar de dader.
De uiteindelijke ontknoping is boeiend, met wederom een hoop actie.
Met Jackdaw heeft Daniël Cole een vlot leesbare thriller geschreven, volop actie, met humor. De personages zijn aansprekend, maar blijven wat oppervlakkig.
De terugblik naar 1996 geeft meer informatie over de hoofdpersonen, wat maakte dat ik dat hoofdstuk misschien wel het meest boeiende van het boek vond.
Jackdaw haalt naar mijn mening niet het niveau van Ragdoll, maar is desondanks een lekker leesbare thriller.

Meer recensies van Tinetee