Dader of slachtoffer?

Tinetee 21 november 2020
Met de LS sterrenthriller leesclub, las ik Op slot, van Chris Mc George, met dank aan uitgeverij Luitingh-Sijthoff.
Op slot is de derde thriller van Chris Mc George , hij wordt ook wel de (nieuwe) koning van het locked room mysterie genoemd.
In Op slot volgen we het verhaal van Cara Lockhart, zij is veroordeeld voor moord, waarvan ze beweert deze niet te hebben gepleegd.
Het verhaal begint met de overplaatsing van Cara samen met twee medegevangenen, naar de gloednieuwe gevangenis Nort Fern. De gevangenen worden vervoerd in een geblindeerde bus, en hebben geen idee van de reden van overplaatsing of de locatie van North Fern.
Eenmaal binnen wordt Cara niet bepaald hartelijk bejegend door haar medegevangenen, zij noemen haar "De slachter". Als lezer weet je dan nog niet welke misdrijf Cara heeft gepleegd.
Ze krijgt een cel toegewezen samen met Barnard, die gelijk met haar is aangekomen. Opvallend aan deze nieuwe gevangenis is, dat er geen ramen zijn en zelfs de luchtplaats niet in de buitenlucht is. De cel en het plafond van de luchtplaats zijn voorzien van schermen met afbeeldingen en UV licht. Zo wordt de illusie gewekt van daglicht.
De hele gevangenis heeft iets sinisters, er is geen bezoekruimte en contact met de buitenwereld is alleen mogelijk via brieven of telefoon. Cara is uitgesloten van deze manier van contact houden met "buiten".
Wekelijks is er een filmvoorstelling, maar ook dat is geen ontspanning, steeds wordt de zelfde film vertoond, alle gedetineerden zijn verplicht deze te bekijken.
Het boek is opgedeeld in 3 delen , waarbij de lezer steeds meer inkijk krijgt in het verleden van Cara en de avond van de moord.
Ook worden we meegenomen in het leven van 3 jonge studenten, wiens levens een belangrijke rol spelen in de hele geschiedenis.
Daarnaast wordt steeds meer duidelijk dat dit geen gewone gevangenis is, maar een claustrofobische setting vol geheimen. Als Cara op een ochtend wakker wordt geschud door gepantserde bewakers, ziet ze dat haar celgenoot Barnard is vermoord met een schot door het hoofd.
Cara is de enige verdachte, de cel is immers afgesloten en niemand kon naar binnen. Maar hoe komt ze aan een wapen en waar is deze gebleven? Ze wordt overgebracht naar "het hol" een pikdonkere cel, het enige contact daar is het binnen schuiven van het etensblad.
Ze heeft alle tijd om na te denken en stelt zich steeds meer vragen, waar was haar celgenoot bang voor en wat heeft ze ontdekt ? Heeft dat tot haar dood geleid?
Als Cara na dagenlange eenzame opsluiting weer terug wordt gebracht naar haar cel, is iedereen haar vijandig gezind. Ze zet alles op alles om achter de waarheid te komen.
Als ze die uiteindelijk ontdekt is die veel gruwelijker dan ze zich ooit voor had kunnen stellen.
In een spannende slotfase, vallen uiteindelijk alle puzzelstukjes op zijn plaats. Of de afloop uiteindelijk ook voor Cara goed is, laat ik in het midden.
Met Op slot, heeft Chris Mc George weer een spannende en claustrofobische thriller geschreven en zet hiermee de lijn van Tik Tak en Kiekeboe voort. Het wachten is nu op het volgende locked room mysterie.
Ik waardeer het boek met 3 sterren.

Meer recensies van Tinetee