Aanslag op basisschool

Tinetee 03 mei 2024
Met de World of Thrillers Boekenclub las ik Dag Een van Abigail Dean.
Abigail Dean maakte veel indruk met haar debuut Meisje A, de verwachtingen voor Dag een zijn dan ook hooggespannen.

Dag Een is het verhaal van een aanslag op een basisschool in het kleine stadje Stonesmere. Tijdens een toneelopvoering dringt een schutter de school binnen en opent het vuur.
Zowel leerkracht Ava als een aantal kinderen komen om. De schutter doodt zichzelf na de gruwelijke daad.

De lezer wordt meegenomen in de zoektocht naar de waarheid. Niet zoals in de meeste thrillers een zoektocht naar de moordenaar, die is immers al bekend en heeft zelf een einde aan zijn leven gemaakt.
Vanuit het perspectief van verschillende hoofdpersonen word je meegenomen in het ontrafelen van de loop der gebeurtenissen.
Marty verloor haar moeder en was getuige, als gymdocente was Marty ook betrokken bij de school. Ze ondervindt steun van haar vriendin Leah, die haar bijstaat in haar zoektocht naar de waarheid.

Politieman Larkin is weduwnaar en vader van zoontje Kit. Kit is een van de deelnemers aan de toneelvoorstelling, ook hij wordt slachtoffer van de aanslag.
Larkin is zowel persoonlijk als professioneel getroffen door de tragedie.

Trent is ook op zoek naar de waarheid, maar vanuit een heel ander oogpunt. Aangespoord door een groep complotdenkers, gaat zijn waarheid in de richting van een complot. Is het opgezet door acteurs, heeft de aanslag wel plaatsgevonden? Waarom duurt het zo lang dat de doden begraven worden en zijn er wel doden?

Abigail Dean vertelt in korte hoofdstukken het verloop van zowel de zoektocht naar de waarheid als het rouwproces die de verschillende hoofdpersonen doormaken. Het toekomstperspectief verandert evenals de onderlinge verhoudingen binnen de kleine gemeenschap.
Het boek is zeker geen standaardthriller, met spannende plotwendingen en het zoeken naar een moordenaar. Daarintegen is het interessant om te lezen hoe verschillend er tegen een gebeurtenis aangekeken kan worden. Het fenomeen complotdenkers, op dit moment heel actueel, geeft het nog een extra lading.

Samenvattend vond ik het een prettig en vlot leesbaar boek, niet enorm spannend, maar anders dan anders.Ik waardeer het boek met 3 sterren.

Meer recensies van Tinetee