Sneeuwwit: Terug in de tijd met Mia en Holger

Tinetee 19 januari 2022
Met de Thrillzone leesclub las ik Sneeuwwit van Samuel Bjork

In Sneeuwwit keert Samuel Bjork terug naar het begin van de samenwerking tussen het duo Mia Krüger en Holger Munch.

2001. In een buitenwijk van Oslo zijn twee elfjarige jongens vermoord. Naast de twee lichamen wordt een dode, rode vos gevonden. De zaak lijkt op een andere onopgeloste zaak uit Zweden. Holger Munch is het hoofd van een nieuwe onderzoekseenheid en zijn team bestaat uit de beste rechercheurs. Zij zijn nog maar net begonnen als Munch wordt gebeld door de politieacademie; ze hebben een buitengewoon getalenteerde studente die bij hun tests de hoogste scores haalde: Mia Kruger. Is zij niet iemand om aan het team toe te voegen?

Munch toont de jonge Mia foto's van beide plaatsen delict en ze heeft maar een paar minuten nodig om verbanden te zien waar zijn team nog niet eens aan heeft gedacht. Het is het begin van een intensieve samenwerking en van een van de bloedstollendse jachten op een seriemoordenaar ooit.

Tot zover de tekst op de achterflap van Sneeuwwit.

Sneeuwwit is het vierde boek over Holger Munch en Mia Krüger, het geeft meer inzicht in de personen Mia en Holger. Samuel Bjork neemt de lezer mee terug in de tijd en het ontstaan van de samenwerking.
Evenals de vorige titels kenmerkt dit boek zich ook door de prettige en vlotte schrijfstijl. De verschillende personages zijn goed uitgewerkt en beschreven. Met de moord op de twee jonge jongens wordt de zoektocht naar de moordenaar geopend. Er lijkt een overeenkomst te zijn met een eerdere onopgeloste zaak in Zweden, waardoor het vermoeden ontstaat dat het om een seriemoordenaar gaat.
Mia Krüger wordt gevraagd aan de zaak mee te werken en toegevoegd aan het team. Zij krijgt hierin de kans om haar talent als profiler te laten zien. Ze krijgt hierin veel vrijheid en de mogelijkheid haar inzichten de delen met een onderzoeker uit Zweden. Ze ontdekt overeenkomsten en details die haar collega's nog niet hadden gezien.
We leren Mia kennen als een gedreven onderzoeker, die zich tot het uiterste inzet en dag en nacht doorgaat. Holger Munch de eigenzinnige leider van het recherchteam met lak aan gezag. Het overige team bestaat uit mooie karakters van zeer diverse pluimage, mooi uitgewekt en beschreven.
De opbouw van het boek bestaat uit meerdere verhaallijnen die uiteindelijk prima samen komen.
Het boek is vlot leesbaar en nergens saai of langdradig, spannend zonder onnodig gruwelijke details.
Het plot is goed opgebouwd en niet voorspelbaar. Als ik al een minpuntje moet noemen is het dat de uiteindelijke ontknoping wel iets uitvoeriger beschreven zou mogen worden, de lezer krijgt niet op alle vragen antwoord.
Met Sneeuwwit heeft Samuel Bjork weer een fantastisch thriller geschreven, die je na het dichtslaan weer doet uitkijken naar de volgende.

Meer recensies van Tinetee