De man op de brug, spanning in het natuurreservaat

Tinetee 15 februari 2023
Recensie De man op de brug, Björn Paqualin

Met de Thrillzone leesclub las ik De man op de brug, van Björn Paqualin, met dank aan uitgeverij Volt.

De man op de brug is het tweede deel in de triologie rondom Stella Robertson.
Björn Paqualin is een Zweedse scenarioschrijver, o.a. van de serie Wallander. In 2020 debuteerde hij met de thriller Waar rook is, het eerste deel van de triologie.

In een Zweeds natuurreservaat worden twee vrouwen aangevallen tijdens het kamperen. Sporen lijken een verband aan te duiden met een dubbele moord, vijf jaar eerder. Deze zaak is nooit opgelost.
Inspecteur Stella Robertson is geschorst i.v.m. het onderzoek naar de gebeurtenissen een jaar geleden, waarbij haar ex-man om het leven kwam in het bijzijn van Stella.
Onder druk van een journalist, die op de hoogte is van details rond de dood van haar ex-man, besluit Stella samen met hem op onderzoek uit te gaan. Zij hoopt hiermee de zaak uit de openbaarheid te houden en tevens haar dochter te beschermen tegen de waarheid.

In De man op de brug wordt meermaals terug verwezen naar gebeurtenissen uit het eerste deel, zonder in detail te treden. Dit maakt het aan te bevelen eerst deel een van de triologie te lezen, om zodoende meer achtergrondinformatie te hebben over de hoofdpersonen Stella en haar dochter Ingrid.
Stella Robertson is een eigenzinnige persoonlijkheid, terug getrokken in een vakantiewoning in de bossen. Het contact met haar dochter staat op een laag pitje, nadat deze is opgenomen in een kliniek.
In het onderzoek naar de moord op de meisjes van 5 jaar geleden en de nieuwe zaak, werkt ze noodgedwongen samen met de journalist Möller.
Het auteur houdt de vaart er goed in, wat maakt dat de ontknoping binnen 251 blz. is vormgegeven.
Wat is miste in het boek is de echte diepgang, wellicht komt dat pas echt goed tot zijn recht als het boek verfilmd zou worden.
In hun zoektocht naar de dader, zijn er meedere potentiële kandidaten. Even lijkt de zaak opgelost, maar dat is wat al te gemakkelijk gevonden. De dader gaat sluw te werk, maar blijkt toch niet al zijn sporen te hebben gewist.
Het verhaal speelt zich af in een door hevige regenval geteisterd natuurreservaat. In het begin van het boek worden de gevolgen van de hevige regen kort beschreven, maar hebben verder geen bijzondere rol in het boek.
Al met al vond ik De man op de brug een vlot leesbaar boek, de spanning is er vooral op het eind. Geen hoogvlieger is het uitgebreide Scandi-thriller aanbod, maar een leuk tussendoortje. Ik beoordeel het boek met 3 sterren.

Meer recensies van Tinetee